Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.04.26.08:44:15 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

236. ülésnap (2017.06.23.), 56. felszólalás
Felszólaló Dr. Varga László (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
Videó/Felszólalás ideje 3:10


Felszólalások:  Előző  56  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. VARGA LÁSZLÓ (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Miniszter Úr! A 2017. április 6-ai kormányinfóból, Lázár János szavaiból értesültem arról, hogy egyfajta iparfejlesztési program keretében újraindul a hazai buszgyártás és hadiipar. Nyilván ez a döntés egyben a hazai acélipar újraindítását is jelenthetné, amely egy olyan húzóágazat lehetne, amely beszállítója lehetne a hazai járműiparnak, az alapanyagigényt biztosítva.

(Az elnöki széket Jakab István,
az Országgyűlés alelnöke foglalja el.)

Én többször interpelláltam, többször kérdeztem itt az Országgyűlésben a magyar acélipar jövőjét tekintve, hiszen ez egy nagyon fontos kérdés választókerületem, Miskolc és Diósgyőr szempontjából.

El kell mondjam, hogy a 2010-es választási kampányban már, tehát mintegy hét éve a miskolci Fidesz sokat kampányolt azzal, hogy újraindítja a diósgyőri kohászatot, a DAM-ot. Elhangzottak olyanok, hogy ezáltal mintegy 1000 főnek lehet munkahelye. Az első négy évben nem történt ebben a történetben semmi, majd a 2014-es választások előtt jelentették be gyakorlatilag másfél héttel közvetlenül a választás előtt, hogy mintegy 50 millió euró befektetéssel a tervek szerint, ha nem is a DAM területén, de a DIGÉP területén egy mini acélmű jön létre, amely több száz embernek adhat munkát állításuk szerint.

Sajnos ez a munka nem volt sikeres. 2015-ben ugyan a projekt elindult, de különböző okokból megbukott, tehát kimondható, hogy az elmúlt hét évben a diósgyőri kohászat ügyében nem történt sajnos semmi, az önök ígéretei ellenére.

Szívesen tettem volna föl a kérdésemet Varga Mihály miniszter úrnak, de úgy látom, ő a szavazás után gyorsan elment, úgyhogy államtitkár úrnak teszem fel kérdéseimet. Számolnak-e a diósgyőri kohászattal, ha az acélgyártást magasabb fokozatra szeretnék kapcsolni Magyarországon? Számolnak-e tehát a diósgyőri kohászat újraindításával? Azt szeretném kérdezni, kikkel vették föl a szakmai kapcsolatot ennek érdekében. Kikkel beszéltek azért, hogy az acélgyártás Miskolcon újra húzóágazat legyen, és sokaknak adhasson munkát?

Néhány adat arról a projektről, ami a 2014-es tervek szerint valósult volna meg. Mintegy 350 ezer tonna minőségi acélt gyártottak volna a tervek szerint 100-120 milliárdos árbevétel mellett, 500 fő részére akár közvetlenül munkahelyet biztosítva, és akár 1500 főnek mindösszesen a közvetett beszállítóknál létrejövő munkahelyteremtést is beleszámítva.

(13.20)

Határozottan kérdezném tehát, hogy az acélgyártás újraindítása egy újabb kampányblöff hét év után, vagy valójában szeretnének segíteni a diósgyőri kohászat újraindításában. Ha valójában ez a céljuk, akkor nyilván ebben partner vagyok én magam is (Az elnök csengetéssel jelzi az időkeret leteltét.), és azt a kapcsolatrendszert, amit eddig ebben a kérdésben megszereztem, szívesen bocsátom rendelkezésre, de most várom az államtitkár úr válaszát. Köszönöm. (Taps az MSZP padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  56  Következő    Ülésnap adatai