Bizottsági arcképcsarnok
Felszólalás adatai
262. ülésnap (2017.11.28.), 76. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Dr. Vejkey Imre (KDNP) |
Beosztás | |
Bizottsági előadó | |
Felszólalás oka | vezérszónoki felszólalás |
Videó/Felszólalás ideje | 7:03 |
Felszólalások: Előző 76 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
DR. VEJKEY IMRE, a KDNP képviselőcsoportja részéről: Tisztelt Elnök Úr! Köszönöm a szót. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! A törvényjavaslat célja, amely előttünk fekszik, a Nemzeti Emlékezet Bizottsága mint testületi szerv munkájának az elősegítése, a testületi működés egyes eljárási elemeinek pontosítása, racionalizálása és a működés hatékonyabbá tétele érdekében. Javasolt továbbá a bizottság és a hozzá tartozó hivatal több mint hároméves működése során kialakult tapasztalat szerint a gyakorlatban nehezen alkalmazható rendelkezések törlése, illetve egyes rendelkezéseknek az általános gyakorlathoz történő igazítása.
Tisztelt Hölgyeim és Uraim! A törvényjavaslat célja továbbá a bizottság tudományos munkájának megkönnyítése, az elnök és a bizottság működésének elősegítése, valamint a bizottság mint testület hatékony működése érdekében a Nemzeti Emlékezet Bizottsága működési szabályainak a közelítése az egyéb szinten testületi formában hatékonyan működő intézmények szabályozásához. Itt említeném az Alkotmánybíróságot vagy az önkormányzati képviselő-testületeket.
(12.00)
Tehát, tisztelt parlament, nem arról van szó, mint amit az előző vezérszónok, Mesterházy Attila képviselőtársam mondott, hogy esetleg miképpen tudnánk különböző nyilatkozatok alól a takarítóhölgyeket mentesíteni, vagy arról, hogy miként fizetne le a Fidesz-KDNP olyan személyeket, akik most pénzért tennének nyilatkozatokat arról, hogy mi történt abban az ominózus diktatúra évtizedeiben, hanem ezekről van szó, amit az imént mondtam.
Az elnöknek azon jogköre, hogy primer javaslatot tesz a bizottság ügyrendjére, napirendjére, a bizottság által vezetett munkacsoportok összetételére, a bizottság és a hivatal éves kutatási munkatervére, ez így primeren nem segítette elő a testület munkájának hatékony működését, mivel a bizottság így a javaslatokat előzetes egyeztetés nélkül leszavazhatta. A hatékony működést az az eljárás szolgálja, ha a bizottsági tagok az elnökkel megtárgyalják a fent említett javaslatok tartalmát, majd az elnök meghatározza előre ütemezett határidőre a munkacsoportok összetételét, az általuk állítandó feladatokat, az éves kutatási munkatervet, a bizottság ügyrendjét, a hivatal alapító okiratát, illetve szervezeti és működési szabályzatát, annak megfelelően, ahogy a hivatali munka üteme vagy az előre látott kutatómunkák üteme azt megkívánja. Az elnök a hatékony működés érdekében kutatási témacsoportokat hozhat lére.
Tisztelt Hölgyeim és Uraim! A bizottság azzal, hogy a NEB-törvény 30. § (1) bekezdése alapján külsős szakértőt vehet igénybe, pénzügyi kötelezettségvállalással járó jogkörrel van felruházva, s a jogszabály szövege nem zárja ki azt sem, hogy a testület egyéb pénzügyi kötelezettségvállalással is járó döntést is elfogadhat. Tekintettel arra, hogy mindehhez a hivatal pénzügyi kereteit is fontos szem előtt tartani, és feltétlenül szükséges a fent felsorolt éves munkatervhez, illetve munkacsoportok által ellátandó feladatokhoz illeszteni a szakértők igénybevételét, a bizottság által megtárgyalt javaslatokhoz szükséges az elnöki hozzájárulás.
A hozzájárulás egyben garancia arra, hogy az elnök által hozott döntésekkel összhangba kerülnek a pénzügyi döntések, és többlet-felelősségvállalás is az elnök részéről, mivel így egy személyben áll helyt a döntések pénzügyi lehetőségekkel való összhangjáért. Az utasítási jog nevesítése megfelel az általános gyakorlatnak.
Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Az elnökhelyettes lemondásának eljárását is pontosítani szükséges a törvényben, mert az írásban történő benyújtás meghatározása nem kapcsolódik olyan mögöttes jogszabályhoz, amely az írásbeli forma definícióját megadná. A jelenlegi normaszöveg így bizonytalanná teszi az elnökhelyettes lemondásának pontos idejét. Gondoljanak csak abba bele, hogy amennyiben e‑mailen nyújtja be az elnökhelyettes a lemondását, és csak később adja át papíralapon, akkor vajon melyik határidőhöz, milyen hatállyal következik be a lemondás.
Tisztelt Hölgyeim és Uraim! A bizottság hároméves tevékenységének tapasztalata azt mutatja, hogy a tudományos kutatómunkáról szóló éves jelentések struktúráját nem a jelenlegi jogszabályi szövegben meghatározott módon kell felépíteni, és nem célravezető előre meghatározni sem magát a struktúrát kötött módon. Az éves jelentések megfelelő ütemben történő összeállításának, előkészítésének jogszabályi kötelezettségének teljesítését ellenben nagymértékben elősegíti, ha az egyes munkacsoportok élén álló bizottsági tagok beszámolási kötelezettsége kifejezetten meghatározásra kerül a normaszövegben.
Külön gondot jelent a nyilatkozattételre vonatkozó általános megfogalmazás azon személyek esetében, akik 1972. február 14-ét követően születtek, hiszen az ő tekintetükben fogalmilag kizárt, hogy akár tagjai, akár munkavállalói vagy bármilyen tisztségviselői lettek volna a felsorolt szervezeteknek, de mégis mindezek ellenére erről nyilatkozatot kell tenniük. A nyilatkozattételi kötelezettség előírásával továbbá kizárjuk azon élő tanúk megbízását, akik éppen esetleg azért vannak birtokában a kutatás szempontjából fontos információknak, mert a 29. § (2) bekezdésében felsorolt szervezetek egykori tagjai, egykori tisztségviselői vagy foglalkoztatottjai voltak.
Tisztelt Hölgyeim és Uraim! A Kereszténydemokrata Néppárt parlamenti frakciója támogatja a törvényjavaslatot. Kérem, támogassák önök is. Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)
Felszólalások: Előző 76 Következő Ülésnap adatai