Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.03.29.08:42:59 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

262. ülésnap (2017.11.28.), 76. felszólalás
Felszólaló Dr. Vejkey Imre (KDNP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 7:03


Felszólalások:  Előző  76  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. VEJKEY IMRE, a KDNP képviselőcsoportja részéről: Tisztelt Elnök Úr! Köszönöm a szót. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! A törvényjavaslat célja, amely előttünk fekszik, a Nemzeti Emlékezet Bizottsága mint testületi szerv munkájának az elősegítése, a testületi működés egyes eljárási elemeinek pontosítása, racionalizálása és a működés hatékonyabbá tétele érdekében. Javasolt továbbá a bizottság és a hozzá tartozó hivatal több mint hároméves működése során kialakult tapasztalat szerint a gyakorlatban nehezen alkalmazható rendelkezések törlése, illetve egyes rendelkezéseknek az általános gyakorlathoz történő igazítása.

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! A törvényjavaslat célja továbbá a bizottság tudományos munkájának megkönnyítése, az elnök és a bizottság működésének elősegítése, valamint a bizottság mint testület hatékony működése érdekében a Nemzeti Emlékezet Bizottsága működési szabályainak a közelítése az egyéb szinten testületi formában hatékonyan működő intézmények szabályozásához. Itt említeném az Alkotmánybíróságot vagy az önkormányzati képvi­selő-testületeket.

(12.00)

Tehát, tisztelt parlament, nem arról van szó, mint amit az előző vezérszónok, Mesterházy Attila képviselőtársam mondott, hogy esetleg miképpen tudnánk különböző nyilatkozatok alól a takarítóhölgyeket mentesíteni, vagy arról, hogy miként fizetne le a Fidesz-KDNP olyan személyeket, akik most pénzért tennének nyilatkozatokat arról, hogy mi történt abban az ominózus diktatúra évtizedeiben, hanem ezekről van szó, amit az imént mondtam.

Az elnöknek azon jogköre, hogy primer javas­la­tot tesz a bizottság ügyrendjére, napirendjére, a bizottság által vezetett munkacsoportok összetételére, a bizottság és a hivatal éves kutatási munkatervére, ez így primeren nem segítette elő a testület munkájának hatékony működését, mivel a bizottság így a ja­vaslatokat előzetes egyeztetés nélkül leszavazhatta. A hatékony működést az az eljárás szolgálja, ha a bi­zottsági tagok az elnökkel megtárgyalják a fent említett javaslatok tartalmát, majd az elnök meghatározza előre ütemezett határidőre a munkacsoportok összetételét, az általuk állítandó feladatokat, az éves kutatási munkatervet, a bizottság ügyrendjét, a hivatal alapító okiratát, illetve szervezeti és működési szabályzatát, annak megfelelően, ahogy a hivatali munka üteme vagy az előre látott kutatómunkák üteme azt megkívánja. Az elnök a hatékony működés érdekében kutatási témacsoportokat hozhat lére.

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! A bizottság azzal, hogy a NEB-törvény 30. § (1) bekezdése alapján kül­sős szakértőt vehet igénybe, pénzügyi kötele­zett­ség­vállalással járó jogkörrel van felruházva, s a jog­sza­bály szövege nem zárja ki azt sem, hogy a testület egyéb pénzügyi kötelezettségvállalással is járó dön­tést is elfogadhat. Tekintettel arra, hogy mindehhez a hivatal pénzügyi kereteit is fontos szem előtt tar­ta­ni, és feltétlenül szükséges a fent felsorolt éves mun­ka­tervhez, illetve munkacsoportok által ellátandó fe­la­datokhoz illeszteni a szakértők igénybevételét, a bizottság által megtárgyalt javaslatokhoz szükséges az elnöki hozzájárulás.

A hozzájárulás egyben ga­ran­cia arra, hogy az elnök által hozott döntésekkel összhangba kerülnek a pénzügyi döntések, és több­let-felelősségvállalás is az elnök részéről, mivel így egy személyben áll helyt a döntések pénzügyi lehető­ségekkel való összhang­jáért. Az utasítási jog neve­sí­tése megfelel az általános gyakorlatnak.

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Az elnökhelyettes lemondásának eljárását is pontosítani szükséges a törvényben, mert az írásban történő benyújtás meg­ha­tározása nem kapcsolódik olyan mögöttes jog­sza­bály­hoz, amely az írásbeli forma definícióját meg­adná. A jelenlegi normaszöveg így bizonytalanná teszi az elnökhelyettes lemondásának pontos idejét. Gondoljanak csak abba bele, hogy amennyiben e‑mailen nyújtja be az elnökhelyettes a lemondását, és csak később adja át papíralapon, akkor vajon melyik határidőhöz, milyen hatállyal következik be a lemondás.

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! A bizottság há­rom­éves tevékenységének tapasztalata azt mutatja, hogy a tudományos kutatómunkáról szóló éves jelentések struktúráját nem a jelenlegi jogszabályi szövegben meghatározott módon kell felépíteni, és nem célra­ve­zető előre meghatározni sem magát a struktúrát kötött módon. Az éves jelentések megfelelő ütemben történő összeállításának, előkészítésének jogszabályi kötelezettségének teljesítését ellenben nagy­mér­ték­ben elősegíti, ha az egyes munkacsoportok élén álló bi­zottsági tagok beszámolási kötelezettsége kifeje­zet­ten meghatározásra kerül a normaszövegben.

Külön gondot jelent a nyilatkozattételre vo­nat­ko­zó általános megfogalmazás azon személyek ese­té­ben, akik 1972. február 14-ét követően születtek, hi­szen az ő tekintetükben fogalmilag kizárt, hogy akár tagjai, akár munkavállalói vagy bármilyen tiszt­ség­vi­selői lettek volna a felsorolt szervezeteknek, de mégis mindezek ellenére erről nyilatkozatot kell tenniük. A nyilatkozattételi kötelezettség előírásával továbbá kizárjuk azon élő tanúk megbízását, akik éppen eset­leg azért vannak birtokában a kutatás szempontjából fontos információknak, mert a 29. § (2) bekez­dé­sé­ben felsorolt szervezetek egykori tagjai, egykori tiszt­ségviselői vagy foglalkoztatottjai voltak.

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! A Keresz­tény­de­mok­rata Néppárt parlamenti frakciója támogatja a tör­vényjavaslatot. Kérem, támogassák önök is. Kö­szönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kor­mány­pártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  76  Következő    Ülésnap adatai