Felszólalás adatai
191. ülésnap (2021.04.26.), 98. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Hohn Krisztina (LMP) |
Beosztás | |
Bizottsági előadó | |
Felszólalás oka | elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés |
Videó/Felszólalás ideje | 2:56 |
Felszólalások: Előző 98 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
HOHN KRISZTINA (LMP): Köszönöm szépen. Tisztelt Ház! A tavalyi iskolabezárásokkal a digitális oktatás terén kisebb reform kezdődött el. Ám a digitális munkarend tapasztalatairól született felmérések alapján leginkább az derül ki, hogy irányítás és tervezés híján a távoktatás sikeressége nagyban múlik az adott iskola eszközellátottságán és a különböző tanárok kreativitásán.
A tavalyi évet tehát kisebbfajta káosz jellemezte, és az oktatásirányítás felületein kevés használható tartalom volt elérhető. A digitális tananyagok nem teljes körűek, leginkább csak a középiskolások számára léteznek valódi, interaktív anyagok. Az sem megoldott, hogy mindenki be tudjon kapcsolódni iskolabezárás vagy más otthonmaradás esetén a tanulásba.
Idén januárban végre felkerült az EMMI honlapjára egy átfogó módszertani anyag, ami az online, a vegyes és a tantermi oktatás digitális módszertanát tárgyalja, és alkalmazásokra, tartalmakra is ajánlásokat tesz. Ezzel szemben a Nemzeti Köznevelési Portálon továbbra is csak az általános iskola 5. évfolyamától kezdődően találhatóak digitális tananyagok. Az alsó tagozatos tanulók esetén a korosztályi sajátosságok kezelése nehéz helyzetbe hozza a pedagógusokat és a szülőket egyaránt. A pandémia egyik fő oktatási tanulsága az, hogy a kisebb gyermekkel otthon maradó szülők leterhelése megsokszorozódik, hiszen a tanítás folyamatos odafigyelést igényel, ami miatt a munkavégzésük is korlátozott. A fiatalabb gyerekek közül kevesen tudnak önállóan tanulni.
Az OECD 2020-as kiadványában is a magyar helyzet hiányosságait láthatjuk. Elmaradásaink vannak a differenciált oktatásszervezés, a tanári szerep átalakulása terén. Ilyen például a marginalizált tanulócsoportokra való különös figyelem, a pedagógusok digitális oktatásra való felkészítése, a tudatosan tervezett hibrid oktatás és a helyzet megkövetelte oktatási ráfordítások biztosítása.
Szeretném megkérdezni tisztelt miniszter urat, hogy mikor valósul meg a NAT teljes digitalizációja, gondolva itt az önmotiváló tanulást elősegítő interaktív feladatok közzétételére, illetve hogy áll a pedagógusok felkészítése a digitális kompetenciák terén. Kapnake érdemi segítséget ahhoz, hogy hogyan hasznosítsák a megszerzett ismereteket a saját szaktantárgyaik oktatásában?
És végül, de nem utolsósorban: hogyan garantálják az új közismereti tankönyvek szakmai színvonalát, miután kivették a köznevelési törvényből azt a kikötést, hogy a kormánynak ki kell kérnie a rendeletben kijelölt testület véleményét a tankönyvfejlesztés folyamata során? Tisztelettel várom államtitkár úr, miniszterhelyettes úr érdemi válaszát. Köszönöm szépen a szót. (Taps az ellenzéki pártok padsoraiban.)
Felszólalások: Előző 98 Következő Ülésnap adatai