Készült: 2024.04.26.01:53:00 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

191. ülésnap (2021.04.26.), 346. felszólalás
Felszólaló Varga Zoltán (DK)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend utáni felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:11


Felszólalások:  Előző  346  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

VARGA ZOLTÁN (DK): Köszönöm szépen. Tisztelt Ház! Tisztelt Elnök Úr! Az előző vitában már elhangzott részemről, hogy imádott városom valójában a Fidesz állatorvosi lova. Itt próbálnak ki mindent, és utána döntenek arról, hogy ezt országosan megcsináljáke vagy nem.

Az a sztori, amiről most beszélni fogok, 2008-ban kezdődött, nagy biznisz volt; valakinek nagy, a városnak már kevésbé. 2008 februárjában ugyanis Kósa Lajos akkori polgármester egy vadregényes délután bejelentette, hogy elég volt a Hajdu Volánból, aki addig szolgáltatta Debrecen város tömegközlekedésének buszos szekcióját, mert szerinte drágán és alacsony színvonalon szolgáltat a cég, ezért felbontják a velük kötött, amúgy 2012-ig érvényes közszolgáltatási szerződést. Zárójelben jegyezném meg különben, hogy az akkori Hajdu Volán az országos közlekedési vállalatok között az egyik legjobban prosperáló cég volt.

De hát, Kósa Lajosnak lehetett mondani; ekkor került a képbe egy debreceniek számára ismeretlen cég, melynek annyi köze volt mindösszesen a buszüzemeltetéshez, hogy interaktív kijelzőket, LCD-képernyőket szerelgettek be buszokba. A Hajdu Volán pályázatát természetesen érvénytelennek nyilvánították, és nem meglepő módon a Fideszhez, sőt a miniszterelnökhöz ezer szállal is köthető cég a DKV-val, a Debreceni Közlekedési Vállalattal létrehozott konzorciummal nyerte el a kiírást.

A buszokat különben egy nagyon érdekes és furcsa bérleti konstrukcióban biztosították Debrecen számára, hiszen béreltük ezeket a buszokat, viszont ami érdekes volt, hogy svájcifrank-alapú hitelre vásárolta meg ez a cég a Volvo buszainkat, melynek aztán utána nemcsak a kamatterheit, hanem az esetleges árfolyamváltozásait is a megrendelőnek, tehát Debrecen város önkormányzatának kellett kifizetni. És persze az önkormányzat fizetett, mint a katonatiszt, végeredményben sacc per kábé 16 milliárd forintot.

És persze az eredeti pályázatukban vállalt összes nagy ívű ígéretből szinte semmi nem valósult meg, amit a közszolgáltatási szerződésben is lefektettek. Ebben vállalták azt, hogy esetleges veszteséges üzemeltetés esetén nem fognak kérni úgynevezett veszteségkompenzációt a várostól; a tizedik évben, minden tizedik évben a teljes buszparkot vadonatúj buszokra fogják cserélni. És mondanom sem kell, hogy az elmúlt években ezt a közszolgáltatási szerződést és a nagy ívű terveket egy az egyben kiherélték. Ma már tizenkét éves Volvo buszokkal járunk. Kétmilliárd forintos veszteségkompenzációt fizet évente a város úgy, hogy lényegesen csökkent a járatok száma, a járatsűrűség, sőt a kibocsátott férőhely-kilométer is. És ahogy az előbb is mondtam, a buszok átlagéletkora mára meghaladja a tizenkét évet.

A közösségi közlekedéstől elfordultak a debreceniek, az állami Volán kiszorítása Debrecenből, tehát Kósa Lajos innovációja látványosan megbukott, viszont eltelt az idő. Ezek a buszok, amelyek itt vannak most Debrecenben még mindig, kiöregedtek, nem lehetett tovább húzni az időt, tizenkét éves buszokról beszélünk. Muszáj volt új közszolgáltatási tendert kiírni, azonban a tender kiírása helyett a polgármester a pandémia leple alatt különben egyszerűen a Kósától már megszokott huszáros vágással, a közgyűlés és a közvélemény teljes kizárásával nem egy új közszolgáltatási pályázatot írt ki, hanem egyszerűen a meglévő konzorciummal vásároltat új buszokat.

A konstrukcióról természetesen mondanom sem kell, hogy szinte semmit nem tudunk azon kívül, hogy nem próbálnak  ahogy az előbb is mondtam  új közszolgáltatási szerződést kiírni, csupán a buszok beszerzésére írtak ki közbeszerzést. És gondolom, senkinek nem okoz meglepetést, hogy a buszokat ugyanaz a Fideszhez és a miniszterelnökhöz ezer szállal köthető cég fogja szállítani, mint 2008-ban.

Viszont már sokkal óvatosabbak, hiszen nem nagyon ígérnek semmit. A buszok cseréjét is többéves időszak alatt fogják végrehajtani. 2024-ig a szerződés szerint a szolgáltató akár 900 ezer kilométert futott és tizenkét éves használt buszokat is működtethet. A buszokat valami újabb, homályos, általunk, képviselők által meg nem ismerhető bérleti konstrukcióban akarják üzemeltetni, viszont a Kósa-éra 16 milliárdja mára már 30 milliárd forintra ugrott fel. Most itt tartunk.

Nem adják ki a szerződéseket, hiába kérjük. Levelezünk egymással, mert szerintük semmi köze senkinek ahhoz, hogy a város adóforintjait mire költik  ez titkos. Viszont azt kell hogy mondjam, hogy nem sokáig, mert a 2022-es kormányváltás után teljesen biztos, hogy ezek a titkos akták mind ki fognak nyílni, és valaki nagyon meg fogja ütni a bokáját. Köszönöm szépen.




Felszólalások:  Előző  346  Következő    Ülésnap adatai