Készült: 2024.04.25.23:56:06 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

191. ülésnap (2021.04.26.), 344. felszólalás
Felszólaló Herczeg Tamás (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend utáni felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:08


Felszólalások:  Előző  344  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

HERCZEG TAMÁS (Fidesz): Tisztelt Elnök Úr! Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Képviselőtársaim! Napirend utáni felszólalásom célja, hogy a békéscsabai útfejlesztési tervekről és a tervek jó részének megvalósulásáról számoljak be.

Nehezen vitatható tény, hogy a közlekedési lehetőségek alapvetően meghatározzák a mindennapjainkat. Óvodába, iskolába visszük a gyermekeinket, munkába járunk, bevásárolunk, pihenni megyünk, rokonokat, barátokat fogadunk. Ma már a legtöbb helyen természetes, hogy szilárd burkolatú utakon járunk, viszont annak hiánya azonnal feltűnik, és számtalan bosszúságot okoz.

Nekünk, Békés megyében és annak székhelyén, Békéscsabán élőknek az elmúlt évtizedekben állandó gondot és vitatémát jelentett a közlekedési lehetőségek gyatra minősége. A rosszul járható közutak rányomták bélyegüket a hétköznapjainkra, az életminőségünkre, a gazdasági fejlődésünkre.

Az előző kormányok ígéretei után a jelenlegi magyar kormánynak köszönhető, hogy ez a térség újra felkerülhet Magyarország és a gazdasági szereplők, a befektetők térképére. Békéscsabáról ma már 80 kilométer hosszú gyorsforgalmi úton közlekedhetünk Kecskemét és Budapest irányába, és a jelenleg is zajló útépítések eredményeként ez a szakasz már idén, illetve a következő években tovább bővül. Így belátható időn belül, az M44-es gyorsforgalmi útnak és az M5-ösnek köszönhetően végre autóúton, illetve autópályán közlekedhetünk Békéscsaba és Budapest között.

Az M44-es megépítésének, a békéscsabai repülőtér küszöbönálló fejlesztésének, valamint a Budapest-Szolnok-Békéscsaba-Lőkösháza vasútvonal utolsó, Békéscsaba és Lőkösháza közötti 30 kilométeres szakasza hamarosan induló modernizációjának köszönhetően ma már reális esélyünk van arra, hogy jelentős, munkahelyeket létesítő nagybefektetők telepedjenek a megyébe, hiszen elhárul az ellenérvként sokat és joggal emlegetett rossz megközelíthetőség akadálya.

Az országos közlekedési hálózat fejlesztése mellett azonban nem feledkezhetünk meg a települések belterületi útjainak állapotáról sem. Az életminőséget ugyanis jelentősen befolyásolja, hogy az otthonunkat aszfaltozott vagy sáros, poros, kátyús, szilárd burkolattal nem rendelkező utakon közelíthetjüke meg.

Békéscsabának komoly restanciája, elmaradása van ezen a területen. A város fejlődésével, a szuburbanizációval, a kertvárosi részek bővülésével újabb területek épültek be, új utcák jöttek létre. Ezeknek a közlekedési útvonalaknak a szilárd burkolattal ellátására azonban nem volt saját forrása a városnak, az ott lakóknak, és a központi költségvetésből sem érkezett érdemi segítség  eddig.

Magyarország Kormánya az 1842/2020. számú kormányhatározatában döntött arról, hogy támogatja Békéscsaba útfejlesztési céljait, és a „Modern Városok” program keretében biztosít a megyeszékhely számára hároméves ütemezésben 7 milliárd 38 millió forintot a szilárd burkolattal nem rendelkező utak aszfaltozására, valamint a rossz állapotú utak felújítására. Ez a támogatási összeg Békéscsaba életében történelmi jelentőségű.

A rendszerváltozás óta, de ennyire rövid időtartam alatt, mint most, a rendszerváltozás előtt sem volt ilyen mértékű útfejlesztés a város területén. Korábban, 2016-ban 1,8 milliárd forintos támogatást kapott a város útfejlesztésre, amely összegnek előrelátóan egy részét a szilárd burkolattal nem rendelkező utcák aszfaltozási munkáinak előkészítésére, a kiviteli tervek elkészítésére fordította a város vezetése. Ennek köszönhető, hogy a tavaly novemberi kormánydöntést követően ma már a kiviteli munkák megkezdésére készül a beruházó, Békéscsaba megyei jogú város önkormányzata.

A „Modern Városok” program keretében a Békéscsabára érkező, útfejlesztésre fordítható bő 7 milliárd forint az itt élők tízezreinek életében jelent majd jelentős, életminőségbeli változást. Még a második negyedévben indul egy 46 utcát érintő útépítésimunka-sorozat, majd hamarosan követi egy 63 utcát, utcaszakaszt, teret érintő útjavítás, majd folytatódik a nagy projekt az útépítés második ütemével, így 23,3 kilométernyi útszakasz aszfaltozására (Az elnök csenget.) kerül sor, így a 18 százaléknyi burkolatlan úthossz 8 százalék alá csökken. Köszönöm szépen a figyelmüket.




Felszólalások:  Előző  344  Következő    Ülésnap adatai