Készült: 2024.03.28.16:31:09 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

78. ülésnap (2019.06.24.), 224. felszólalás
Felszólaló Cseresnyés Péter (Fidesz)
Beosztás Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Előadói válasz
Videó/Felszólalás ideje 9:22


Felszólalások:  Előző  224  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

CSERESNYÉS PÉTER innovációs és technológiai minisztériumi államtitkár: Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Ház! A tisztelt Ház előtt fekvő törvényjavaslat, ahogy azt már az általános vita során is hangsúlyoztam, számos szektor, szakterület törvényi rendelkezésein vezeti át, alakítja ki azokat a kereteket, jogintézményeket, szabályokat, amelyeknek az Európai Unió jogalkotásának eredményeként a magyar joganyagban is meg kell jelenniük. A jogharmonizációra irányuló javaslatok a törvényjavaslat címében is nevesített, a hosszú távú részvényesi szerepvállalás ösztönzését segítő törvényi keretek kialakítása mellett magukban foglalják a polgári törvénykönyv és az elektronikus hírközlésről szóló törvény módosítását. Emellett a benyújtott törvényjavaslat ágazati jogszabályok módosítására irányul az elektromobilitás, a fogyasztóvédelem, a közlekedés, a büntetőjog és a szabálysértések témájában is.

Engedjék meg, hogy röviden összefoglaljam a törvényjavaslat legfontosabb elemeit! A részvényesi szerepvállalás témájában a törvényjavaslat, a benne foglalt törvénymódosítások mellett, a nyilvánosan működő részvénytársaságok működésére vonatkozóan új törvényi szintű szabályozást is megállapít. Az Európai Unió jogalkotása a hosszú távú részvényesi szerepvállalás ösztönzését célul tűző európai parlamenti és tanácsi irányelv révén több fontos lépést tesz annak érdekében, hogy a tőzsdei cégek működése, az információ áramlása, a részvényesek tájékoztatása jelentősen javuljon.

A törvényjavaslat lehetővé teszi, hogy a tőzsdei társaság, a nyilvánosan működő részvénytársaság azonosítsa a részvényeseit. A törvényjavaslat fontos elemét képezik a társaság igazgatói, felügyelőbizottsági tagjai és a vezérigazgató javadalmazási politikájának a megalkotására, annak a társaság közgyűlése elé terjesztésére, a javadalmazási politika végrehajtásáról szóló javadalmazási jelentés elkészítésére és közzétételére vonatkozó rendelkezések.

Tisztelt Ház! A törvényjavaslat fontos eleme a kapcsolt felekkel folytatott lényeges ügyletek jóváhagyására, az ilyen ügyletekre vonatkozó információk nyilvánosságra hozatalára előírt szabályozás. A törvényjavaslat biztosítja azt is, hogy ha a részvényes nem kisbefektető, hanem intézményi befektető, eszközkezelő, megismerhető legyen a befektetési stratégiája.

Tisztelt Országgyűlés! Az irányelv harmonizációjához kapcsolódó társasági jogi, tőkepiaci és befektetési szolgáltatói garanciális szabályok a polgári törvénykönyv, a tőkepiacról szóló törvény és a befektetési vállalkozásokról és az árutőzsdei szolgáltatásokról, valamint az általuk végezhető tevékenységek szabályairól szóló törvény kis terjedelmű módosításában kaptak helyet.

A törvényjavaslat a banki refinanszírozási gyakorlatra figyelemmel a jogalkalmazás során felmerült néhány problémát rendez a jelzálogjog szabályozási körében. A büntetések végrehajtásáról szóló törvény, valamint a szabálysértésekről szóló törvény módosításának célja a büntetőeljárás során gyanúsított vagy vádlott gyermekek részére nyújtandó eljárási biztosítékokról szóló európai parlamenti és tanácsi irányelvnek való megfelelés.

Tisztelt Képviselőtársaim! Örömmel tapasztaltuk, hogy az elektronikus hírközlésről szóló törvény módosítása a törvényjavaslat vitája során egyöntetű támogatást kapott. A javasolt módosítás két, a hírközlési szektor és a felhasználók szempontjából fontos célt szolgál. Egyrészt uniós kötelezettségnek teszünk eleget az úgynevezett BEREC-rendelet átültetésével. Az új szabályozás maximalizálja a belföldről másik tagállamba irányuló elektronikus hírközlési szolgáltatások, például telefonhívások, sms-küldések díját. Az uniós rendelkezés alapján azonban rendkívül szigorú feltételek mellett a szolgáltató kérelmezheti a Nemzeti Hírközlési Hatóságtól, hogy az előírt maximális díjszabástól eltérhessen. A törvényjavaslat a hírközlési hatósághoz benyújtott kérelem eljárási szabályait rögzíti.

Másrészt a törvénymódosítás lehetővé teszi, hogy katasztrófaveszély esetén vagy kihirdetett veszélyhelyzetben a veszélyhelyzettel érintett területen tartózkodó személyeket sms-ben riasztani, tájékoztatni lehessen. A módosítás megteremti a jogalapot arra, hogy a mobilszolgáltatást nyújtó elektronikus hírközlési szolgáltatók a hivatásos katasztrófavédelmi szervvel összekapcsolt műszaki rendszert működtessenek.

Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! A kormány célja a törvényjavaslat fogyasztóvédelmi részével egyrészt a fogyasztói bizalom növelése és a tisztességes vállalkozások érdekében a határon átnyúló ügyekben a fogyasztóvédelem hatékonyságának a javítása, másrészt pedig a fogyasztók egyedi vitáira egyszerű, gyors, ingyenes megoldást kínáló békéltető testületek megerősítése. 2020-tól új uniós rendelet rögzíti a tagállami fogyasztóvédelmi hatóságok közötti együttműködés kereteit.

Az eddigi együttműködési rendszerhez képest erősebb riasztási rendszert alakítanak ki, amelyben az érintett hatóság értesíti az uniós és más tagállami társszerveket, ha olyan jogsértést tapasztal, amely több tagállam fogyasztóit érintheti. A Fogyasztóvédelmi Hatóság hatáskörei megerősödnek az online kereskedelemben, ennek köszönhetően, ha más eszköz nem vezet eredményre, az uniós rendelet hatálya alá tartozó ügyekben elrendelheti a tartalom eltávolítását az adott honlapról, felkérheti a tárhelyszolgáltatót az online felület eltávolítására, a hozzáférés letiltására vagy korlátozására.

(17.40)

A fogyasztóvédelem egyik lába, a Fogyasztóvédelmi Hatóság már megerősödött, amelynek egyértelmű eredményei vannak. A következő lépés a fogyasztóvédelem másik lábának megerősítése, azaz egyéni ügyek megoldását szolgáló békéltető testületek hatékonyságának növelése. A testületek továbbra is minden megyeszékhelyen és a fővárosban bármely fogyasztó számára ingyenesen elérhető szolgáltatást nyújtanak.

A törvényjavaslat lényegesen egyszerűsíti a békéltető testületi tagok kiválasztásának eljárását. A 20 éve létező testületeknél alkalmazott átláthatatlan és bürokratikus kijelölési eljárást az illetékes területi kamara által lefolytatott, egyszerűbb és átláthatóbb álláspályázati eljárás váltja fel, amelynek végén a fogyasztóvédelemért felelős miniszter dönt.

Tehát a békéltető testületi tagokat és az elnököket és szükség esetén az elnökhelyetteseket egységes eljárási rend keretében a pályázók közül a fogyasztóvédelemért felelős miniszter választja ki. A módosítás további fő célja a békéltető testületek vezetésének professzionális alapokra helyezése.

A törvényjavaslat alapján országos békéltető eljárási szabályzat készül, amely kötelezően alkalmazandó. A mind a húsz testületre egységes eljárási és szakmai gyakorlat 20 éve hiányzik a rendszerből, ami megyénként eltérő döntésekhez vezetett. A békéltető testületek finanszírozása tekintetében aránytalanságok alakulhatnak ki a fővárosi és a vidéki békéltető testületek között, nyolc megyében ez már működési kockázattal jár.

A törvénymódosítással a kialakult finanszírozási aránytalanságok megszűnnek, a vidéki testületek megerősödnek. A törvényjavaslat továbbá számos közlekedési tárgyú törvény módosítását is tartalmazza. A rendelkezések kiemelt célja hazánk jogharmonizációs kötelezettségének teljesítése.

A légi közlekedésről szóló törvény módosítása emellett eszközévé válik a deregulációs törekvésekhez igazodó, az uniós jogi környezet gyors változásaira innovatív módon reagálni tudó követelményrendszer létrehozásának is. A vízi közlekedésről szóló 2000. évi XLII. törvény módosítása révén a kapcsolódó kormányrendeleti kijelölést követően a hajózási képesítések megszerzéséhez szükséges vizsgáztatást kizárólagos állami tulajdonban álló szervezet vagy az általa alapított nonprofit szervezet fogja végezni.

A vasúti közlekedésről szóló törvény módosításának legfőbb célja a folyamatban levő kötelezettségszegési eljárás megszüntetése. A jelenleg hatályos, vasúti közlekedésről szóló törvény az egyes közlekedési tárgyú törvények módosításáról szóló 2018. évi XCVIII. törvénnyel történt módosítását követően az irányelv előírásainak nagyrészt megfelelnek, néhány rendelkezés esetében azonban elengedhetetlen a jelenlegi hazai szabályozás további pontosítása és kiegészítése.

Tisztelt Országgyűlés! Mindezekre tekintettel kérem, hogy a törvényjavaslatot támogatni szíveskedjenek, egyben ezúton fejezem ki tisztelt képviselőtársaim felé köszönetemet az Országgyűlésben lefolytatott egyeztetés során tanúsított, az együttműködési kérdésben megtett, jobbító szándékú javaslataikért. Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:  Előző  224  Következő    Ülésnap adatai