Készült: 2024.04.19.20:51:18 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

48. ülésnap (2018.12.10.), 140. felszólalás
Felszólaló Dr. Mosóczi László
Beosztás Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:05


Felszólalások:  Előző  140  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. MOSÓCZI LÁSZLÓ innovációs és technológiai minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Elsősorban szeretném megköszönni az egyes közlekedési tárgyú törvények módosításáról szóló javaslatnak nyújtott megtisztelő figyelmet. A képviselőtársaknak az általános vita során megtett észrevételei a tervezet alapos ismeretéről tanúskodtak. A törvényjavaslat megfelelő szakmai előkészítettségét jelzi ugyanakkor, hogy az előterjesztéshez annak érdemét érintő módosító javaslat az élénk érdeklődés ellenére sem érkezett. A részletes vitát lezáró összegző bizottsági módosító javaslat javarészt technikai pontosítások, nyelvhelyességi észrevételek átvezetésére szolgál. Kijelenthető tehát, hogy a törvényjavaslatban foglalt szakmai célokkal egyetértünk. A törvényjavaslat alapvető célja pedig a közlekedés színvonalának emelése és fenntarthatóságának biztosítása, az emberek életminőségének és biztonságának javítása, az ország versenyképességének erősítése, olyan kormányzati irány, amelynek fontosságát nehéz vitatni. A megtárgyalt törvényjavaslat a technikai fejlődés jogszabályi szintű leképezésével, a jogharmonizációval és a hazai jogrendszerrel való összhang biztosításával segíti a kormány által kitűzött célok elérését.

A törvényjavaslat a közlekedéshez tartozó egyes részterületek kapcsán a következő fő elemeket foglalja magába. A törvényjavaslat segíti egyrészt a közlekedési infrastruktúra-beruházásokat, lehetőséget teremtve a beruházások gyorsabb, gazdaságosabb, a környezetet kevésbé terhelő megvalósítása érdekében a célkitermelő helyekkel kapcsolatos szabályozás módosítására.

Az útdíjtörvény módosítása megkönnyíti az úthasználók számára az államhatárt átlépő díjköteles szakaszok használatát. Az új előírás értelmében az államhatárhoz kapcsolódó fizetős szakaszok esetén a határt átlépő díjköteles forgalom az első lehetséges helyszínen pótdíj kiszabása nélkül megvásárolhatja a jogosultságát.

A járművezetők képzése terén a módosítás célja a közlekedésbiztonság javítása és az ügyfelek adminisztratív terheinek, a vizsgákkal kapcsolatos várakozási időknek a csökkentése az állami közúti járművezetők vizsgáztatási feladatainak egy önálló, állami tulajdonban álló szervezethez telepítésével.

A kerékpározás feltételeinek javítását támogatja egy jogértelmezést segítő módosítás, amely egyértelműsíti, hogy a kerékpárutak kezelője által önkormányzati tulajdonban lévő kerékpárutakon elvégzett értéknövelő beruházások által létrehozott vagyontárgyak a műszaki átadást követően nem maradnak a közútkezelő tulajdonában, hanem azokat térítésmentesen átadják az illetékes önkormányzat részére.

A légi közlekedésről szóló törvény módosításai biztosítják az általános közigazgatási rendtartásról szóló törvény rendelkezéseivel való teljes összhangot, továbbá a katonai légügyi és a polgári légi közlekedési hatóságok ügyintézési határidejének összehangolását.

A törvény módosítása mellett jogharmonizációs szempontú pontosításokat is tartalmaz. A légi, a vasúti és a vízi közlekedési balesetek és egyéb közlekedési események szakmai vizsgálatáról szóló 2005. évi CLXXXIV. törvény módosítása jogharmonizációs célt szolgál, és elősegíti a közlekedésbiztonsági szervezet munkavállalóinak foglalkoztatását.

Két további törvény módosítására szintén európai uniós jogharmonizáció, valamint az uniós szabályok értelmében elkerülhetetlen piacnyitásra való felkészülés érdekében van szükség.

A vasúti közlekedésről szóló törvény módosítása a kapcsolódó uniós irányelvnek megfelelően a vertikálisan integrált vállalkozásokon, az úgynevezett holdingstruktúrán, mint például a MÁV-csoport, ezen belül a vasúti pályahálózat-működtető pártatlan és részrehajlástól mentes működését biztosító garanciákat rögzít.

(17.00)

Minderre annak érdekében van szükség, hogy a vasúti pályahálózatokon a közlekedés az árufuvarozó és személyszállító társaságok számára egyenlő feltételek mellett legyen biztosított.

A személyszállításról szóló törvény módosításának célja szintén a jogszabálynak az uniós irányelvek rendelkezéseivel való összhangba hozása. A javasolt módosítás a vasúti piacfelügyeleti szabályokhoz hasonlóan megteremti a közúti személyszállítási szolgáltatások piacfelügyeletének jogi kereteit. Ezzel az autóbuszos személyszállításra vonatkozó rendelkezések megtartását elmulasztó szolgáltatókkal szembeni szankciók kiszabásának lehetősége válik biztosítottá.

A jogszabály megalkotása különösen időszerű, figyelemmel arra, hogy 2020-ban hazánkban is megnyílik az autóbuszos közúti személyszállítási piac. A piacfelügyelet révén a hazai autóbuszos vállalkozások egy rendezett, szabályozott piacon működve időben tudnak felkészülni a piacnyitás követelményeire.

Tisztelt Ház! Az egyes közlekedési tárgyú törvények módosítása átfogó jellegű módosítás, amelyet az általános vita során a képviselőcsoportok mélységében áttekintettek és elemeztek. A törvényjavaslattal kapcsolatban ugyanakkor a bizottsági módosító javaslatban foglalt technikai pontosításokon túl egyéb tartalmi változtatási igény nem merült fel.

Figyelemmel arra, hogy a közlekedési ágazat több területét lefedő, átfogó javaslat beterjesztett szövegét érintően a javaslat érdemi részét tekintve változtatási igényt nem fogalmaztak meg, kérem a tisztelt Országgyűlést, hogy az egyes közlekedési tárgyú törvények módosításáról szóló T/3295. számú törvényjavaslatot támogatni szíveskedjen. Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:  Előző  140  Következő    Ülésnap adatai