Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.03.29.14:34:09 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

90. ülésnap (2003.09.29.), 54. felszólalás
Felszólaló Gaál Gyula
Beosztás gazdasági és közlekedési minisztériumi politikai államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 3:40


Felszólalások:  Előző  54  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

GAÁL GYULA gazdasági és közlekedési minisztériumi államtitkár: Elnök Asszony! Hölgyeim és Uraim! Tisztelt Képviselő Úr! Egyetértek önnel abban, hogy a kisvasutak mind környezetvédelmi, mind turisztikai, mind oktatási-nevelési szempontból rendkívül fontos szerepet töltenek be, és hadd tegyem hozzá, hogy én személy szerint is elfogult vagyok, mert úgy nőttem fel, hogy a házunk mellett ment el a lillafüredi kisvasút vonala, tehát abszolút pozitív élményekkel gondolok erre. (Folyamatos zaj.)

Sajnos azonban ezeknek a vasutaknak a kihasználtsága többnyire rendkívül alacsony, fenntartásuk és gazdaságtalan működési költségük jóval meghaladja az elérhető bevételek mértékét. Jelenleg a magyarországi kisvasutak döntő része erdőgazdasági üzemeltetésben van, és eredetileg erdőgazdasági szállítás céljára létesítették őket. Többnyire azonban mára ez a funkciójuk megszűnt. Kisebb részük a MÁV kezelésében helyi személyszállítási funkciót is ellát.

Napjainkra a kisvasutak járműparkja, pályái jelentősen elhasználódtak, és a személyszállítás követelményeinek csak kevéssé felelnek meg. A helyzet jövőbeni kezelése és megoldása érdekében az érintett kistérségek önkormányzatai, a vállalkozók, az erdőgazdaságok közreműködésével térségi fejlesztési programok valósulhatnak meg, ahogy azt néhány jó példa igazolja, például a balatonfenyves-csisztai vagy a nyírvidéki kisvasút felújítása. Így lehetővé válna a kisvasutak rekonstrukciója és hosszú távú működtetése is. Ezekhez a vidékfejlesztési programokhoz különböző pályázati források, többek között európai uniós forrás is rendelkezésre áll.

A MÁV Rt. jelenleg saját erőből nem tud több forrást átcsoportosítani erre a turisztikai szempontból kétségkívül nagy jelentőségű célra. Szakmai segítséggel és tanácsadással azonban mindenkor az érintett kistérségek rendelkezésére áll.

Ami a tárcaközi bizottságot illeti, a tapasztalatok azt mutatják, hogy azok a szervezetek, amelyek nem közvetlenül az érintettek kezelésében működnek, azoktól távol működnek, nem elég hatékonyak. Éppen ezért az adott térségek részére nem tárcaközi bizottságnak kell megoldási javaslatokat kidolgozni, hanem a kisvasút megtartásában érdekelt feleknek. A tárcaközi bizottság ugyanis nem rendelkezne olyan jogosultságokkal és anyagi lehetőségekkel, amelyekkel érdemben kezelhetők lennének a regionális problémák.

Mindezekre tekintettel a tárcaközi bizottság létrehozását nem tartjuk igazán célravezetőnek. Ugyanakkor a kisvasutak fenntartóinak és működtetőinek ma is lehetőségük van arra, hogy egyes turisztikai pályázatok keretében támogatásban részesüljenek. Ilyen többek között a környezetvédelmi tárcával közös ökoturisztikai pályázat, illetve az egyes régiók turisztikai termékfejlesztésre vonatkozó pályázatai is. Ezeknek a pályázati lehetőségeknek az igénybevétele, a már említett térségfejlesztési programok kidolgozása, illetve az ezáltal megszerezhető források jelenthetik az anyagi alapját annak, hogy a kisvasutak továbbra is fennmaradjanak, és az elvárható színvonalon tovább működjenek.

Kérem a képviselő urat válaszom elfogadására. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

 




Felszólalások:  Előző  54  Következő    Ülésnap adatai