Bizottsági arcképcsarnok
Felszólalás adatai
90. ülésnap (2003.09.29.), 178. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Gaál Gyula |
Beosztás | gazdasági és közlekedési minisztériumi politikai államtitkár |
Bizottsági előadó | |
Felszólalás oka | kérdés megválaszolva |
Videó/Felszólalás ideje | 2:19 |
Felszólalások: Előző 178 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
GAÁL GYULA gazdasági és közlekedési minisztériumi államtitkár: Elnök Úr! Hölgyeim és Uraim! Tisztelt Képviselő Úr! A vasút reformja kapcsán kétirányú feladatot kell megoldanunk: először is, a MÁV-ot versenyképessé kell tenni, és biztosítani kell egy liberalizált vasúthálózat esetén a fővonalak esetében a versenyképességét más európai vasúti szolgáltatókkal szemben, másrészt megoldást kell találnunk arra is, hogy a mellékvonalakon egy profitorientált MÁV maradjon a szolgáltató, vagy pedig regionális, nonprofit vasúti társaságok lássák el ezt a szolgáltatást.
A mellékvonalak sajátos környezetben és feltételek mellett, nem piaci alapon és többnyire veszteségesen működnek. A 7800 kilométeres vasúti hálózat körülbelül 38 százalékát kitevő, 3000 kilométer hosszúságú mellékvonalakon az összes személyforgalom 10 százaléka bonyolódik, az áruszállítás pedig elenyésző mértékű. Mégsem az a szándékunk, hogy felszámoljuk ezeket a vonalakat, hanem szeretnénk a legjobb európai minták alapján, funkcióbővüléssel megvalósítani ezeknek a fenntartását. Ennek a lényege, hogy egy korábbi, XIX. századi vasúti technológiához igazodó infrastrukturális létesítményrendszert úgy kell a helyi közösségeknek újra birtokba venni, hogy különböző szociális, állami, közösségi vagy helyi üzleti funkciókkal bővítve tudják működtetni.
(16.10)
Úgy gondoljuk, hogy ez a páratlanul értékes vidéki hálózat a helyi területfejlesztés motorja is lehet, ha újraértelmezzük azt a nemzetintegráló szerepet, amelyet a reformkorban kivívott magának, nevezetesen, hogy ez volt a település kapuja. Ilyen vasúti regionális társaságokat tervezünk ott is megalakítani, amiről a képviselő úr beszélt.
Másrészt természetesen nem kívánjuk az önkormányzatok nyakába zúdítani ennek az anyagi terheit, hanem a különböző konstrukcióban a vasutat megillető támogatásokat - termelési támogatás, fogyasztóiár-kiegészítés, illetve pályázatok által elnyerhető pénzeket - az önkormányzatok pályázhatnák, akik működtetik ezeket a rendszereket, és mint megrendelő (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.) lépnének fel.
Köszönöm szépen a figyelmet.
Felszólalások: Előző 178 Következő Ülésnap adatai