Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.04.26.00:12:12 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

64. ülésnap (2019.04.01.), 48. felszólalás
Felszólaló Z. Kárpát Dániel (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 11:08


Felszólalások:  Előző  48  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

Z. KÁRPÁT DÁNIEL (Jobbik): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Mindig örülök, amikor a legfontosabb magyar sorstragédiáról, a katasztrofális demográfiai helyzetünkről tudunk vitát folytatni a Házban, még akkor is, hogyha nem vagyunk túl stílszerűek, hiszen a részletes vita alapesetben arról szól, hogy egy jól kimunkált alapjavaslathoz, tehát nem egy ötoldalas, nem egy politikai, hanem egy szakmai jellegű javaslathoz benyújtott módosító javaslatokról folytatunk egy részletes és szakmai vitát. Amikor kormánypárti képviselőtársam azzal az egyébként hamis információval kezdi, miszerint a magyar ellenzék en bloc a bevándorlás támogatásával válaszolt az önök csomagjára, vissza kell utasítanom a szavait, hiszen gondoljon csak egy életből kiragadott példára: önök oda tudták volna küldeni a kerítéshez, a fizikai határzárhoz a Magyar Honvédséget egyedül? Ugye, hogy nem tudták volna? Nem volt kétharmada a Fidesznek. (Közbeszólás a kormányzó pártok padsoraiból.) A Jobbik szavazatainak a segítségével, ami evidencia, tehát ez nem egy kegy a részünkről, hanem teljesen természetes, hogy egy ilyen nemzetstratégiai élethelyzetben  még ha bele is pampog képviselőtársam, kérem, hogy vegye komolyabban ezt a témát , egy ilyen nemzetstratégiailag fontos helyzetben teljesen természetes, hogy a Jobbik támogatja ezt a kezdeményezést, és a Magyar Honvédség azért mehetett oda a kerítéshez, hallatlanul fontos szolgálatát ellátni, mert az ellenzéki Jobbik a szavazatait ehhez biztosította. Egyedül a Fidesz erre nem lett volna képes.

Tehát a történelmi hűség kedvéért kérem, szögezzük le, mert egyébként más a vitatéma, hogy a bevándoroltatást nem a Jobbik támogatja, és nem a Jobbik végzi Magyarországon. A letelepedésikötvény-programot sem a Jobbik végezte, hanem ellenezte. Az idegen munkaerő importját, mostanában az ukrán, a tádzsikisztáni és az egyéb munkaerő importját is a Fidesz szervezi a törvényjavaslataival, a Jobbik pedig ellenzi. Képviselő asszony, ez az alapszituáció.

És akkor rá tudunk térni arra, amiről vitatkozunk. Én támogatom a Fidesz-KDNP családtámogatási csomagját, elképzeléseit, de bocsássák meg nekem azt a jelzőt, amit használtam: ez egy fékezett habzású csomag. Azért fékezett habzású, mert adott esetben milliók számára küld pozitív üzenetet, amit én támogatok, de bizonyos pontok esetében csak egy-két ezer vagy néhány tízezer igénybe vevővel számol, mert erőszakosan leszűkíti azt a kört, ami egyébként bőven kiterjeszthető lenne. Nézzük ezt pontonként!

A fiatal házasok gyermekvállalási támogatása szerintem egy kiváló javaslat, főleg, ha otthonteremtési célokat szolgál. Egyébként arra a tűzoltásra jó, amely tüzet a Fidesz gyújtotta. Példának okáért a lakáscélú támogatás, a lakástakarék állami lábának eltörlésével a Fidesz egy olyan helyzetet állított elő, hogy sok magyar fiatal a CSOK-hoz szükséges önrészt sem tudta szépen lassan összegyűjtögetni, összeszedegetni. Ebből alakult ki az a helyzet, hogy most ezzel a szabadon felhasználható támogatással, ha igénybe tudják venni, ha átmennek a banki szűrökön, ha hitelképesnek mutatkoznak, mert mondjuk, nem korábbi devizahitelesek, akik KHR-listások, akkor fel tudják használni ezt a hitelt arra, ami korábban lakáscélú előtakarékossággal, állami támogatással volt összeszedhető, és itt sem szabad és nem szabadna csak a hölgy első házasságára leszűkíteni a kört. Tipikus magyar élethelyzetekben van olyan, hogy a nagycsalád a második házasságban jön össze, és ezt támogatni kell, ez ugyanis a mai világunkban  sajnálatos módon, bárcsak ne így lenne  egy tipikus élethelyzet.

Szeretném a CSOK kapcsán is képviselőtársaim figyelmét felhívni arra, hogy hogyan ne támogatnánk a CSOK kiterjesztését, amikor olyan jobbikos javaslatról beszéltünk, amiről tucatnyi alkalommal diskuráltunk itt a Házban. De megint csak a kozmetikai jellegű, fékezett habzású kísérletükkel szemben én teljes körű javaslatot teszek le az asztalra, a CSOK-ot ugyanis nemcsak a kedvezményes hitel szintjén kéne a használt ingatlanokra kiterjeszteni, hanem a támogatás szintjén is. A tipikus magyar élethelyzet megint csak az, hogy ha nincsen lakáscélú előtakarékosság, nincsen normális takarékoskodási lehetőség, akkor a támogatást is illik kiterjeszteni az ingatlanra, nem csak a hitelt, hiszen nem hitelcsapdába akarjuk verni a magyar családokat, hanem az őket megillető támogatást szeretnénk szociális transzfereken és egyéb utakon-módokon odajuttatni.

De van a CSOK-nak még két felháborító pontja, amit a Fidesz érvényben tart. Az egyik egyértelműen az, hogy összeghatár nélkül akarnak CSOK-ot adni, mondjuk, 300 milliós villákra is. Az én javaslatom az, hogy 100 milliós ingatlanérték fölött ne járjon adott esetben a CSOK támogatási köre, inkább a rászorulókhoz jusson el, de nyitott vagyok, képviselő asszony, az összeghatárról tárgyalhatunk, megnézhetjük azt, hogy mi az az összeghatár, amivel még egy II. kerületi, hegyvidéki, több gyermeket nevelő, tisztességes magyar család sem marad ki a lehetőségből. Tehát nézzük meg a legdrágább ingatlanárakkal rendelkező, mondjuk, fővárosi kerületet, lőjük be ott a felső határt, de az egészen biztos, hogy nem fogadható el, hogy sokadik ingatlanra oligarchák, sikeres üzletemberek milliárdos bevételekkel CSOK-ot vegyenek igénybe.

Ugyanígy egy harmadik pontra felhívnám a figyelmüket: a jelenleg hatályos banki hirdetmények alapján bevándorolt jogállású személyek még mindig felvehetik a CSOK-ot. Én ragaszkodom ahhoz, hogy kizárólag magyar állampolgárok tudják ezt a kedvezménytömeget igénybe venni. Ha van ellenvetésük, kérem, hogy álljon fel valamelyikük, például aki hangosan beleartikulálta a mondanivalóját a szavaimba, és mondja el, hogy miért biztosítják bevándorolt jogállásúaknak a családi otthonteremtési kedvezményt. Milyen alapon adják oda magyar adófizetők pénzét idegeneknek? Milyen alapon teszik mindezt? Most legyenek bátrak, most nyomjon gombot, most álljon fel, most mondja el az álláspontját, ne akkor, amikor a másik beszél!

És el kell hogy mondjam önöknek azt is, a hiteltartozás csökkentését is kozmetikai jellegűnek tartom, 1 millió forintjával számolva, de támogatom. Támogatom, mert jó célt szolgál. De itt olyan családokról beszélünk, képviselőtársaim, amelyeket az érintett kereskedelmi bankok legalizált módszerekkel kifosztottak, indokolatlan tartozást kérnek rajtuk számon. És mit csinált Magyarország Kormánya? Ezeket az úgynevezett hiteleket nem a felvétel napjának árfolyamán forintosította, hanem piaci árfolyamon verte a magyar családokra, ily módon a bankoknál jóváírta az indokolatlanul elvett összegeket. Ez elképesztő gazdasági árulással ér fel, és ha azt nézzük, képviselőtársaim, hogy az utóbbi kicsit több mint három évben tízezernyi kilakoltatás történt Magyarországon, talán belátják, hogy ezeknek a családoknak is vannak, lettek volna lakáscéljaik, gyermekvállalási céljaik. És ha csak a több százezer devizahiteles tekintetében arra a következtetésre jutnak, hogy mondjuk, csak 10 ezer vágyott gyermek nem jöhetett a világra, és ezt elosztják a saját kormányzásuk éveire, kijön, hogy mérhető módon növekednének a népesedési mutatók, a termékenységi arányszám, az élveszületések száma, minden egyéb akkor, hogyha ezek a családok visszakapták volna az életlehetőségeiket. Ehhez képest kaptak egy piaci forintosítást, végrehajtói túlkapásokat, most pedig azt, hogy lejár a kilakoltatási moratórium, és újabb ezrek kerülhetnek utcára. Ha vannak önöknek őszinte népesedési céljaik, itt kell megfogni, a legnehezebb helyzetben lévő társadalmi csoportok esetében, hogy érezzék azt, hogy szociális védőháló létezik.

A személyijövedelemadó-mentesség kérdése. Négygyermekes hölgyek, édesanyák, asszonyok esetében támogatom, csakhogy a Fidesz eredeti javaslata nem ez volt, nem erről szólt. Arról szólt, hogy háromgyermekes édesanyáktól kezdődően  vissza lehet keresni, kedves képviselőtársaim, a saját nyilatkozataikat idézem, nem az én ötleteimet , háromgyermekes édesanyák esetében egy lényegesen szélesebb társadalmi kört érintene mindez. Ha megvizsgáljuk a statisztikai adatok alapján, hogy hány négygyermekes édesanya jelenik meg a KSH, mondjuk, 2016-os, már lezárt adataiban, egy 50 ezerhez alulról közelítő számot találunk, és közülük elenyésző töredék van bejelentve egyáltalán munkaviszonyba; még kevesebben keresnek olyan mérhető összeget, akiken segítene ez az adómentesség. Viszont ha a háromgyerekesek társadalmi csoportját vizsgáljuk, sokkal terebélyesebb csoportot találunk, és érdemi, már a népesedési folyamatokra is kiható segítséget nyújthatna, ha az eredeti kormánypárti javaslatot merték volna ide behozni, de valahol kézen-közön ez a javaslat felhígult, eltűnt, és egészen érthetetlen módon egy szűkített verziója került a Ház elé.

Nagycsaládosok autóvásárlása. Nagyon fontos cél, hozzáteszem, ugyanilyen fontos az egészségkárosodással élők számára, egyáltalán azok számára, akik bármilyen problémával küszködnek. De miért csak új személygépkocsi megvásárlásához folyósítják ezt a támogatást? Miért nem elégednek meg azzal, hogy megfelelő műszaki paraméterekkel rendelkező használt gépkocsira is elérhető legyen? Ez a tipikus magyar élethelyzet. A normális helyzetben élő magyar családok nagyon ritkán tudnak 8 milliósnál drágább, óriási, vadonatúj családi autókat vásárolni. Tehát megint csak leszűkítik az igénybe vevők körét, tökéletesen indokolatlan módon.

A nagyszülői gyed tekintetében, szintén egy szűk kört érintve, azt mondhatjuk, hogy nem életszerű a javaslatuk, hiszen egy nyugdíj előtt álló ember esetében az utolsó munkában töltött évek számítanak leginkább a nyugdíjszámítás tekintetében. Itt az lenne az emberbarát megoldás, ha mind a két szülő a munkahelyén maradhatna, és az a nagyszülő, aki vállalja, hogy a gyermek gondozásában részt vesz, megkaphatná azt a teoretikus gyedet, amit valamelyik szülő felvett volna, és még mellé a nyugdíját is megkaphatná.

(11.30)

Így egy pluszt tudnának adni a magyar családok számára, ami mérhető módon megjelenne a demográfiai folyamatokban. De ezek a kedvezmények nincsenek kiterjesztve minden magyar gyermekre. Ezek a kedvezmények jellemzően a július 1-je után született magyar gyermekekre vonatkoznak, számomra viszont minden magyar gyermek élete egyenértékű. Tehát az a követelésem, hogy mindenkire terjesszék ki ezt a csomagot. Másrészt hiányoznak olyan lábai, mint egy állami hátterű bérlakásprogram, mint a devizahitel-károsultak helyzetének rendezése, amelyeket a Jobbik külön javaslatokban nyújt be a Ház elé és már nyújtott be. Ezek korrekt szakmai tárgyalását szintén elvárjuk. De szeretném figyelmeztetni önöket, amíg Magyarországon az alapvető élelmiszereken jellemzően még mindig 27 százalékos áfa van, egy-két csökkentés ellenére is, és amíg egész Európában Magyarországon a legmagasabb az adókulcsa a gyermeknevelési cikkeknek, addig őszinte demográfiai fordulat szándékáról önök igen nehezen tudnak beszélni.

Én nem vitatom el a szándékukat, de az a kérésem, sőt követelésem a magyar jövendő nevében, hogy támasszák alá végre tettekkel is mindezeket, ezek nélkül ugyanis csak pusztába kiáltott szavak maradnak. Köszönöm a figyelmet. (Taps a Jobbik soraiban.)




Felszólalások:  Előző  48  Következő    Ülésnap adatai