Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.03.29.15:11:37 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

77. ülésnap (2003.06.03.), 193. felszólalás
Felszólaló Tóth István (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:14


Felszólalások:  Előző  193  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

TÓTH ISTVÁN (Fidesz): Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Az éjszaka csonkára sikeredett általános vita után, úgy gondolom, illik szót ejteni a már beadott módosító javaslatok mellett egy-két olyan koncepcionális dologról is, amit egyrészt a módosító javaslattal szeretnénk módosítani, másrészt pedig bebizonyosodott a bizottsági vitán, hogy önök, tisztelt szocialista képviselőtársaim, alapvetően más szemszögből nézik ezt az egész törvényjavaslatot.

A kormány elkészítette ezt a javaslatot, de összességében a lényeg hiányzik belőle, és összességében egészen máshogy fogja föl az alap rendeltetését. A 20. számú módosító javaslatommal szerettem volna arra a tényre rávilágítani, amely szerint az alap kifizetését új értéken teljesítse, ugyanis mindannyian tudjuk, hogy ha ár- vagy belvíz okán a házat elmossa a víz, akkor abból nem sok mindent lehet hasznosítani, és új anyagot új, bolti bevásárlási értéken lehet megvenni.

Ha önök egy kicsit visszagondolnak, tisztelt baloldali képviselőtársaim, ezelőtt két évvel, a beregi újjáépítésnél több mint 35 milliárd forintot fordított a polgári kormány az újjáépítésre, és nem kérdezte meg, hogy kinek mennyi az önereje, hány százalékosan amortizálódott a háza. Ha önök jártak volna azon a vidéken, akkor önök nem adtak volna be ilyen törvényjavaslatot, amely szerint majd a szorzókkal meg különböző korrekciós tényezőkkel veszik figyelembe a ház meglévő értékét; ami annyit jelentene, hogy akár egy néhány milliós, 50-60 éves háznak a korrekciós tényezők után járó értéke 1-1,5 millió forint. Ebből építsen újjá valaki egy otthont! Bizonyára belátják, hogy ez képtelenség.

Mindenképpen szükséges rögzíteni a törvénynek ebben a paragrafusában, a 6. §-ában, hogy az alap új értéken teljesítsen kifizetést, mert egyébként nincs helyreállítás. Mert honnan lenne azoknak az idős nyugdíjasoknak vagy esetleg munkanélkülivel terhelt családoknak több milliós vagy tízmilliós költséggel házat építeni? Erre az alapra van szükség, ha ezzel az egyéni felelősségvállalással, szerződéskötéssel és az állami kiegészítéssel működik.

Természetesen ez az, amit önök más koncepcióként értékeltek, és ezért mondtam a bizottsági vitában is, hogy gyakorlatilag ez egy színes üveglap önök előtt, de semmi tartalom nincs benne. Ez nem egy súllyal rendelkező törvényjavaslat. Engedjék, hogy kiegészítsük, engedjék azt, hogy ebből a törvényjavaslatból használható anyag keletkezzen, mert egyébként, ne adj' isten, ha jövőre vagy ősszel keletkezik egy árvíz, máris ott a probléma, mert nem fognak tudni a kárt szenvedettek ebből újjáépíteni.

Ezenkívül súlyos problémaként értékeltük a bizottsági vitában azt is, hogy nem utalt egyértelműen a törvényjavaslat 3. §-a arra, hogy a fennmaradást az építésügyi hatóság jogerősen engedélyezte-e, amely után lévő szakaszt szerettem volna, ha kihagyjuk, mert egyébként alacsonyabb szintű jogszabállyal kizárhatnak lakóingatlanokat a kártalanításból; olyan alacsonyabb szintű jogszabályokkal, ami nem az alap működési elvére és koncepciójára vonatkozik.

Éppen ezért mondtuk mi a bizottsági vitában is és itt is, hogy ez sajnos így egy üres javaslat, ezt a javaslatot engedjék, hogy a módosítókkal tartalmasabbá tegyük.

Köszönöm szépen, elnök úr. (Taps az ellenzéki padsorokban.)

 

(17.10)

 




Felszólalások:  Előző  193  Következő    Ülésnap adatai