Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.03.29.09:39:56 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

77. ülésnap (2003.06.03.), 171. felszólalás
Felszólaló Dr. Deutsch Tamás (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:36


Felszólalások:  Előző  171  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. DEUTSCH TAMÁS (Fidesz): Elnök Úr! Tisztelt Ház! Hölgyeim és Uraim! Nagy nap ez a mai, hogy joga van megszólalni egy parlamenti képviselőnek egy törvény részletes vitájában. De komolyra fordítva a szót, ha megengedik, szándékom szerint utolsó alkalommal megszólalva ennek a fontos fejlesztési programhoz kapcsolódó törvényjavaslat részletes vitájában, három kérdésről szeretnék még egyszer szólni: a 4-es metróvonal nyomvonalának törvényben történő megjelenítése kapcsán, illetve hogy az első szakaszban mi épüljön meg.

Elsőként azt hadd mondjam el, hogy tegnap este, ma hajnalban és ma délután senki nem mondta azt, hogy Budapesten a 4-es metróvonal csak a Kelenföld Etele tér és Bosnyák tér közötti szakaszon épülne meg - most viszont egy olyan törvényjavaslat fekszik az asztalunkon, ami ebben határozza meg a fővárosi 4-es metróvonalnak a nyomvonalát. Egy hibát követünk el, mert nem egyszerűen távolba vesző fejlesztési koncepciókban szerepel csak az, hogy Bosnyák tér után Rákospalotáig elmegy ez a metróvonal, és nem a Kelenföldi pályaudvarnál, hanem a virágpiacnál indul, hanem már nagyon részletesen kidolgozott előtervekben, megvalósíthatósági tanulmányokban, közlekedési rendszerfejlesztési koncepciókban szerepel ez a meghatározás. Ehhez képest egy törvényben lerövidíteni a 4-es metróvonalnak az induló és végállomását, az meggyőződésem szerint egy hiba.

Éppen ezért én azt szeretném, hogy még ha első ütemben a kormány és a városvezetés közös szándékának megfelelően a Kelenföldi pályaudvar és a Keleti pályaudvar között is épül meg 2004 eleje és 2008-2009 között ez a metrószakasz, akkor se állítsuk azt most, 2003 júniusában, hogy Budapesten, az ország fővárosában a 4-es metróvonal csak a Kelenföldi pályaudvar és a Bosnyák tér között vezet, mert senkinek nem ez a szándéka, a kormánynak sem, a kormányfőnek sem, a szocialistáknak sem, a szabad demokratáknak sem, az MDF-nek sem és a Fidesz-Magyar Polgári Szövetségnek sem (Babák Mihály: Budapestnek!), meg a Budapesten élő embereknek, a nem Budapesten élő embereknek; az égvilágon senkinek nem ez a szándéka, akkor ne szerepeljen ez a törvényben. Ez nem az akaratunkon kívül álló valami, nem a természeti törvények megváltoztathatatlanságával hat az a tény, hogy ha már egyszer ez ide le van írva, akkor nem lehet ezen változtatni.

Másodikként engedjék meg, hogy azt elmondjam, hogy én kérem, tisztelettel kérem szocialista és szabad demokrata képviselőtársaimat, hogy amilyen módon a törvényjavaslatban most megjelenik, hogy ugyan a Kelenföldi pályaudvar és a Keleti pályaudvar között épül 2008-2009-ig metróvonal, de benne van a világos, egyértelmű szándék a Bosnyák térig történő továbbépítésre, legalább ilyen módon jelenjen meg a Kelenföldi pályaudvar-virágpiac közötti szakasz továbbépítése, legalább ebben tudjuk egyetérteni, mert azt gondolom, hogy ezzel már komoly eredményt tudtunk elérni.

A 2004-2005 eleji döntés meggyőződésem szerint erre is vonatkozhat, erre műszakilag, tervezési szempontból, költségvetési szempontból kormány, parlament, főváros fel lesz, fel van készülve. Ez megint egy lehetőség egy olyan közös kapcsolódó módosító javaslat megfogalmazására, ami, azt gondolom, az évtizedes vita után a sok évtizedes egyetértés időszakát kezdheti el a fővárosi metróépítés kapcsán.

 

 

(16.40)

 

Harmadikként hadd húzzam alá azt, amit Balsay képviselő úr mondott. Az a határozott szándékunk, hogy minden tőlünk telhető segítséget megadjunk a parlamentben és a parlamenten kívül is - a fővárosban és más önkormányzatokban - a központi régiónak, a fővárosnak, hogy a 2007-ig tartó európai uniós tervezési időszak lehetőségeit maximálisan kihasználja. E szerint a mérce szerint is mérjük ezt a törvényjavaslatot. Nem helyes, ha vélt vagy valós - nem szándékom eldönteni -, “az ország mai teherbíró képességében csak ez lehetö szempontot tartjuk a mércének, hanem az Európai Uniónál elérhető támogatási források felszívásának, magunkhoz vonásának a maximalizálása lehet csak az a mérce, amihez a mostani törvényjavaslatot kell mérnünk. Ehhez a mércéhez képest lehetne - hogy mondjam? - nagyobb ölelésű, merjünk - nem mondom, mert ezt nem szabad mondani szocialista és szabad demokrata körökben, hogy merjünk nagyok lenni, de - egy picivel nagyobbak lenni, egy picivel akarjunk ennél többet, mert az mindenkinek, az országnak, a fővárosnak és ilyen értelemben minden magyar állampolgárnak kedvező.

Egy szó mint száz, ezek a szándékok azok a megjelölt megfontolások, amelyek az első ütemben megépülő metrószakaszhoz kapcsolódó módosító javaslatunkat motiválták.

 




Felszólalások:  Előző  171  Következő    Ülésnap adatai