Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.04.26.00:17:10 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

134. ülésnap (2004.03.23.), 127. felszólalás
Felszólaló Dr. Mézes Éva (SZDSZ)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 9:38


Felszólalások:  Előző  127  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. MÉZES ÉVA, az SZDSZ képviselőcsoportja részéről: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Az előttünk fekvő törvényjavaslat olyan döntések sorozatát kívánja meg, amelyekkel a magyar liberális párt, a Szabad Demokraták Szövetsége egyetért. Az európai uniós csatlakozásunk ugyanis szerencsére egyértelművé teszi mindazok számára is, akik eddig kételkedtek volna, hogy a törvényeinkben az eddiginél sokkal nagyobb szabadságfokot kell adni az egészségügyben tevékenykedő szolgáltatók számára is. Úgy értékeljük, hogy túlszabályozott a magyar jogrendszer. Csak remélhetjük, hogy az uniós normák átvételének kényszere fokról fokra, de végre deregulált, letisztított normarendszert eredményez hazánkban is. A szabadelvű gondolat alapeszméjében tagad minden olyan korlátot, amely az állami bürokrácia és nem az emberek együttélése érdekében állítódik. Az egészségügyi és a szociális igazgatás területére is igaz, hogy többször akarjuk védeni ezeket a mechanizmusokat, magát az államot, mint magunkat, az elvben egyenlő és szabad állampolgárokat.

Fenti gondolatok érthetővé teszik, hogy miért támogatjuk az orvoskamarai törvény azon módosítását is, amely egyrészt még szélesebb körben számít az országunkon kívüli szakemberek honosítási procedúrájakor a kamarára, de nem kíván meg feltétlen egyetértést a még csak ideiglenesen vagy átmeneti időszakra magyarországi tevékenységet vállaló orvosok hatósági engedélyének kiadásához.

Örülünk annak is, hogy az egy csomagban való törvénymódosítási akaratból ezúttal nem maradtak ki az egészségügyi szakdolgozók. A tavalyi év második felében életre hívott szakdolgozói kamara jogosítványai az Unióba lépésünk kapcsán szintén bővülnek. Megnyugtató, hogy a törvénymódosításokkal az egészségügyi kamarák jogosítványai tekintetében is egyre inkább érvényesül az egyenlő elbánás elve, gyakorlatilag azonos eljárásrend érvényesülne ezentúl mind az orvosi, mind a szakdolgozói kamarában.

A határok nélküliség elvével, az Unió alapeszméjével áll összhangban a személyi jogú gyógyszertár-működtetési engedélyek kiadása során bevezetésre javasolt szélesebb körű szakmai gyakorlat elismerésére vonatkozó módosítás is. Csak üdvözölni tudjuk továbbá az európai egészségbiztosítási kártya bevezetését, azt a kétirányú lehetőséget, amely egyrészt az állampolgáraink biztosabb hátterű, uniós országba utazását segíti, másrészt végre lehetővé teszi, hogy az Unió országaiból beindulhasson az egészségturizmus, a nyaralással egybekötött, a turista biztosítója által támogatott magyarországi gyógykezelések törvényes gyakorlata.

Az egészségügyi piac kialakulására nagy hatással lehet a megfelelő színvonalú ellátásokra való törekvés, annak érdekében, hogy egy-egy egészségügyi szolgáltató minél nagyobb forgalmat és bevételt érhessen el. Fejleszteni és építeni ugyanis, tisztelt képviselőtársaim, nemcsak állami forrásokból lehet, hanem a keresletre felkészülő és megfelelően nyitott intézmények extra bevételeiből is. Uniós csatlakozásunk az egészségügyi piac nyitása is egyben. Nem azon kellene tehát aggódnunk, hogy hány nővér keres más országban munkát, hanem azon kellene fáradoznunk, hogy mennyivel több és színvonalasabb ellátást igénylő egészségturistát fogadjunk.

Reméljük, hogy az európai egészségbiztosítási kártya bevezetésével végre átfogó ellenőrzés alá kerül az 1992-ben bevezetett taj-kártya-felhasználás jogossága is. Orvosi gyakorlatomban ma is többször találkozom olyan beteggel, akiről ismert, hogy évek óta külföldön él, tb-járulékot nem fizet, csak nyárra látogat haza, mégis taj-kártyájával veszi igénybe a társadalombiztosítási szolgáltatásokat.

 

(15.10)

Néhány gondolat a gyógyszerek társadalombiztosítási támogatási rendjének változásáról. Az elmúlt időben sokan próbálták a gyógyszergyártó cégeket mint a biztosítási kassza tönkretevőit minősíteni. A valóságban nem más történt, mint az, hogy az elmúlt években és kormányzati ciklusokban a gyógyszergyártók a legnagyobb profit elérése érdekében minden lehetőséget kihasználtak, természetesen a gyógyszer-támogatási rendszer gyengeségeit is.

Az átláthatóság elvének jelen törvényjavaslaton keresztüli bevezetésével azonban végre lehetőség nyílik az érintetteknek már a támogatásbefogadási procedúra során az ellenérveiket is felsorakoztatni, és ezzel reményeink szerint a vállalhatatlan mértékű gyógyszerár-támogatás növekedését megállítani. A szabad demokraták ezt az eljárásrendet a társadalombiztosítási költségek csökkentése érdekében sokkal inkább elfogadható eljárásnak tartják, mint a már megkötött megállapodások utólagos revízióját.

Szólnom kell röviden arról is, hogy a férfiak és a nők egyenlő bánásmódját különös érzékenységgel kezelő uniós normák megkövetelik, hogy a kötelező egészségbiztosítási ellátások igénybevételi lehetőségeinek törvényi szabályai között ne tegyünk a jövőben különbséget az apák hátrányára. Tisztelt Képviselőtársaim! Mind ez idáig csak az egyedülálló apát ismertük el táppénzjogosultnak, ha egyévesnél fiatalabb beteg gyermekét ápolja, a családban élő többi apát nem. Szerencsére a jövőben ez is változik. Bár változna ezzel az otthoni munkában való részesedés is, a férfiak és a nők közötti egyenlőség elvét követve!

Tisztelt Ház! A felelősségi szabályváltozási javaslat kapcsán, amely az egészségügyi tevékenység végzésének egyes kérdéseit rögzítő, tavaly októberi törvényünk módosítását jelenti, hogy a betegeken okozott kárért közvetlenül az egészségügyi szolgáltatást végzőt lehessen kártérítésért perelni, így az ne tudjon többé az intézménye háta mögé bújva a kártérítés és a felelősségre vonás elől szabadulni: azért tartják a szabad demokraták a fenti javaslatot fontos és hasznos változások előidézőjének, mert az egészségpiac tiszta viszonyainak kialakulásához ez a törvényjavaslat szinte már elengedhetetlen volt. Külön köszönet azért, hogy a javaslat megszövegezésekor figyelembe vették a tavaly ősszel, még a jogállási törvényjavaslat általános vitájában általam elmondott szabad demokrata álláspontot, amely már akkor szorgalmazta, hogy az egészségügyi szolgáltató a jog eszközével közvetlenül lehessen kötelezhető az általa okozott kárért.

Csak üdvözölni lehet azt a javaslatot, amely segíti a biztosítottat abban, hogy - kérésére - az általa igénybe vett egészségügyi szolgáltatások költségét megismerhesse. A szabad demokraták minden javaslatot támogatnak, amely átláthatóbbá teszi az egészségügyi költségekkel való gazdálkodást. Félve jegyzem meg azonban, hogy ettől még nem lesznek a szakrendelők sem jobban felszereltek, sem tisztábbak, ahhoz ugyanis valóságos beruházni tudó és akaró tulajdonosok kellenének a szakrendelők és a kórházak élére. Talán eljön az idő, amikor ezt már nemcsak a lakosság, de a tisztelt Ház többsége is felismeri.

Végezetül, tisztelt képviselőtársaim, szólni kívánok azon apró törvénymódosítás elfogadása érdekében, amely adatkezelőnek minősítené az irányított betegellátás szervezőjét is. A javaslat aktualitását az adja, hogy a bizonyítottan költségmegtakarítást hozó irányított betegellátási modellkísérlet kiterjedése a napokban újabb fázisához érkezett. Tegnap bontották fel a beérkezett pályázatokat, annak érdekében, hogy kiválasztásra kerülhessen az a néhány jól felkészült szervező, akik az ellátókon keresztül újabb egymillió emberre terjesztenék ki az ésszerű és költségtakarékos betegirányítás rendszerét.

Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár vezetését dicséret illeti azért, hogy következetesen kiáll az irányított betegellátás mellett, mert lehetnek e rendszernek is gyermekbetegségei, hiszen ezért csak modell még ma is. De kétségtelen, hogy nincs jobb, nincs megfelelőbb eszköz arra, hogy a háziorvosok bevonásával ésszerűsítsük az igénybe vehető ellátások rendszerét.

Ebbe a folyamatba illik az a módosítás is, amely kormányrendelet szintjén már 2004. január 1-jétől életbe lépett, és feljogosítja az irányított betegellátásban részt vevő szervezőt arra, hogy a szakrendelők és kórházak teljesítményjelentéseit validálja, azaz összevesse a valóságos igényt a papíron jelentett teljesítéssel. Ehhez elengedhetetlenül szükséges, hogy a szervező egészségügyi adatkezelőnek minősülhessen, így titoktartási kötelezettség mellett betekinthessen a betegekkel kapcsolatos gyógyítási folyamatok adataiba.

Engedjék meg, hogy a hangos ellenzőket, a betegek jogait féltőket emlékeztessem arra, hogy a hatályos szabályozás szerint irányított betegellátás szervezője csak az OEP-pel egyébként is ellátási szerződésben lévő szolgáltató lehet. Ezek a szolgáltatók pedig eddig is adatkezelők voltak ellátó minőségükben, így valójában a visszaéléssel riogatásoknak nem lehet valóságos alapja.

Tisztelt Ház! Összegezve az előttünk fekvő tíz, az egészségügyet érintő törvénymódosítási javaslatokat, azokat a szabad demokraták általánosan és részleteiben is szükségesnek ítélik, éppen ezért elfogadásra javasoljuk.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormányzó pártok padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  127  Következő    Ülésnap adatai