Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.04.26.01:18:54 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

140. ülésnap (2004.04.06.), 68. felszólalás
Felszólaló Sisák Imre János (MDF)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 16:33


Felszólalások:  Előző  68  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

SISÁK IMRE JÁNOS, az MDF képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Államtitkár Úr! A magyar önkormányzatok szempontjából rendkívül fontos törvényjavaslat vitáját kezdte meg a magyar parlament a mai napon. 2003-ban 528 önkormányzat nyújtott be új induló beruházáshoz címzett támogatási igényt. A kormány az 1094/2003. (IX.9.) számú kormányhatározatában 73 önkormányzat igényét javasolta támogatásra. Sajnos, ebben a kormányhatározatban 455 címzett támogatási igényt javasolt elutasításra. A nem állami szociális fenntartók által benyújtott támogatási igények közül 11-et szintén elutasításra javasolt.

Csak emlékeztetnék arra, hogy 2003 májusában, a címzett támogatási törvény vitája során mindösszesen 406 önkormányzat pályázatának az elutasítását javasolta a kormány, tehát most egy növekvő számadattal találjuk szembe magunkat. Ilyenkor szoktuk azt mondani, hogy az egyik szemünk sír, a másik nevet. Hiszen egyértelműen örülünk azon 75 önkormányzat várható sikerének, amely jelentős címzett támogatást fog a parlament döntését követően megkapni. Ugyanakkor természetesen rendkívül sajnáljuk azt a 455 önkormányzatot, amelynek az igényét elutasítja a magyar parlament, illetve a kormány döntésével már elutasításra került.

(13.30)

2003. május 27-én az akkori címzett támogatásokról szóló T/3916. számú törvényjavaslat vitájánál a Magyar Demokrata Fórum véleményét ismertetve arra hívtam fel a kormányzat figyelmét, hogy a 2004. évi költségvetés jóváhagyásánál jelentősen megemelt összeget fordítson a címzett és céltámogatások megvalósítására. A 2004. évi költségvetés előkészítésénél a kormányzat egyértelműen kijelentette: 2004 a beruházások éve lesz.

A Belügyminisztérium által elkészített, és 2003 augusztusában köröztetett anyag még a következőket írta. “A 2004. évi új induló címzett támogatással megvalósításra kerülő beruházások indítása érdekében a 2004. évi címzett és céltámogatási költségvetési előirányzatot a bázisévhez képest mintegy 10 milliárd forinttal szükséges megemelni.ö Mennyire sajnálatos, hogy ez nem következett be.

A döntés-előkészítő munka során a 2004. évben 10 milliárd 163 millió forintot kívántak e célra fordítani. A Belügyminisztérium által 2004 februárjában tárcaközi egyeztetésre kiadott anyag már azt írta, hogy a kormány által előzetesen az új címzett támogatással induló beruházások 2004. évi ütemére szánt 10 milliárd 163 millió forint helyett a várható intézkedések következtében - és ezen nyilván a Draskovics-csomagot kell érteni - 6 milliárd forintra csökken a támogatás mértéke. Ezen javaslatban még 73 darab címzett támogatásra javasolt igény szerepelt, összesen 61,4 milliárd forintos támogatással, 2004-re 6 milliárd forintos ütemet javasolva.

Végül a T/9444. számú javaslat a kormány által korábban javasolt 10 milliárd 163 millió forintos összeghez képest 4 milliárd 118 millió forinttal csökkentett összegű címzett támogatást jelenít meg a 2004. évre. Köszönhető mindez a Draskovics-csomag címen elhíresült, az államháztartás egyensúlyi helyzetére hozott rövidebb és hosszabb távú intézkedésekről szóló, későbbiekben tárgyalandó javaslatnak. A 2004. évi költségvetési törvényben címzett és céltámogatásra fordítandó összeg tehát 4 milliárd forinttal csökkenni fog.

Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Országgyűlés! Vajon hány tucat önkormányzati beruházás részesülhetne címzett támogatásban a 455 elutasításra javasolt önkormányzati igényből abban az esetben, ha a Draskovics-csomag megszorító intézkedései nem következnek be? A kérdésem költői, a válasz azonban katasztrofális azon önkormányzatok számára, amelyeknek az igénye elutasításra került. Ha mindehhez hozzávesszük, hogy a Belügyminisztérium által 2003 augusztusában köröztetett anyag a 2005. évre még 32 milliárd 562 millió forint biztosítását tette volna lehetővé, és ebből a jelenlegi törvényjavaslatban csak 26 milliárd 488 millió forint szerepel, akkor megállapíthatjuk, hogy a Draskovics-csomag nemcsak a 2004. évet, hanem a 2005. évet is jelentős mértékben hátrányosan befolyásolja. Hiszen a korábbi javaslathoz képest 6 milliárd 74 millió forint elvonására tesz javaslatot. Ez, tisztelt képviselőtársaim, azt hiszem, mindamellett, hogy örülünk a 75 önkormányzat támogatásának, egyértelműen szomorúvá tesz bennünket.

Rendkívül fontos megvizsgálni azt, hogy a címzett támogatással megvalósuló beruházások esetében, amelyek például a vízügyi ágazatban valósulnak meg, milyen egyéb források állnak rendelkezésre a beruházás megvalósításához. Hiszen tudjuk, hogy az önkormányzatok rendkívül nehéz pénzügyi helyzetben vannak a 2003. és a 2004. évben is. Sajnálattal kell megállapítani, hogy a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztériumnál korábban meglévő források 2004-ben egyáltalán nem állnak rendelkezésre, amelyek az előző években például a szennyvízberuházások kiegészítő támogatásaként szolgáltak volna.

A Zöld Forrás Pátria-programja keretében egyetlen forintot sem találunk a környezetvédelmi és vízügyi előirányzatnál a szennyvízberuházások támogatására. Korábban, egészen 2003-ig a környezetvédelmi alap célelőirányzat 25 százalékos kiegészítő forráslehetőséget biztosított, míg a vízügyi célelőirányzat 10 százalékkal segítette a beruházások megvalósítását. Az elmúlt évben sajnos a környezetvédelmi alap célelőirányzatot mint a szennyvízberuházások kiegészítő támogatását már megszüntették, és csak a vízügyi célelőirányzat állt rendelkezésre; az is a korábbi 35 százalékos önrésszel szemben csak 30 százalékos mértékben.

Összességében egyébként a környezetvédelmi és vízügyi tárcánál 2003-ban 4,3 milliárd forint állt rendelkezésre a vízügyi célelőirányzat keretében a folyamatban lévő és az új induló címzett támogatások megvalósítására. 2005-ben a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztériumtól a regionális tanácsokhoz vitték a KÖVICE decentralizált részét. Ez az elmúlt évi 4,3 milliárd forinthoz képest azonban mindösszesen 1,4 milliárd forint. Vízügyi szakemberek szerint ez az 1,4 milliárd forint mindössze az elmúlt évben odaítélt céltámogatásokhoz nyújthat 10 százalékos forráskiegészítést. De kérdezem én, mi lesz az új, 2004. évben induló címzett támogatással megvalósuló szennyvízberuházásokkal.

A kormánypárti hozzászólók természetesen több alkalommal elmondták azt - és ezt helyesen tették -, hogy az elmúlt évi 55 címzett támogatással induló beruházáshoz képest ebben az évben 75 önkormányzati beruházás támogatására nyílik lehetőség, és az elmúlt évi 4 milliárd 693 millió 560 ezer forintos összeghez képest most 6 milliárd 45 millió 984 ezer forint áll rendelkezésre, tehát bővül a címzett támogatásra rendelkezésre álló forrás. Nem szabad azonban elfeledni, hogy közben az önkormányzatok működéséhez rendelkezésre álló források a 2004. évi költségvetés elfogadását követően, majd a Draskovics-csomag intézkedéseinek köszönhetően jelentős mértékben beszűkültek.

Néhány számadat ehhez: a Belügyminisztérium és a Pénzügyminisztérium képviselői jelen vannak az ülésteremben, ezért ők még valószínűleg emlékeznek arra, hogy akkor, amikor a 2004. évi költségvetés tervezése folyt, a Belügyminisztérium 133,8 milliárd forinttal kívánta megnövelni az önkormányzatok 2004. évi forrását a 2003. évhez képest. A Belügyminisztérium nagyon helyesen nem elégedett meg ezzel, és azt javasolta, hogy további 116 milliárd forinttal bővüljenek az önkormányzati források 2003-ról 2004-re. Tette mindezt azért, mert tudta, hogy Magyarország európai uniós csatlakozásához a közalkalmazotti 6 százalékos bérfejlesztéshez szükséges 57,7 milliárd forintos forrás, illetve az általa javasolt 10,2 milliárd forintos címzett és céltámogatási forrásbővülés feltétlenül szükségeltetne további 116 milliárd forintot. Könnyű, ha összeadjuk ezt a két számot, egyértelműen megkapjuk azt, hogy 249,8 milliárd forinttal javasoltak a kormánypártok több forrást az önkormányzatoknak.

Ehhez képest mi a valóság? A költségvetési törvény elfogadásakor az önkormányzati forrásbővülés mindösszesen 131,9 milliárd forint volt, köszönhetően az ellenzék által inspirált kormánypárti módosító indítványokban elfogadott 43 milliárd forintos többletforráshoz képest. De már nincs 131,9 milliárd forint, tisztelt képviselőtársaim, hiszen a Draskovics-csomag 10 milliárd forintot ebből elvett. Hol tartunk tehát? A Pénzügy- és a Belügyminisztérium által jogosnak tartott forrásbővülés 127,9 milliárd forinttal megkurtíttatott.

Különösen fájó a Magyar Demokrata Fórum számára - ha már az egyes területeket nézzük -, hogy a 11 támogatásra javasolt egészségügyi intézmény rekonstrukcióján túl 44 igény elutasításra került. Ha már az egészségügyi beruházásoknál tartunk, egyáltalán nem értjük, hogy miért vannak kivételezett megyék, és miért vannak olyanok, amelyek egyébként nem részesülnek ilyen kivételes elbánásban. Két megyét említenék, no nem azért, mert sajnálnánk Veszprém megyétől egyébként a megyei kórházhoz és a zirci kórházhoz kapott címzett támogatási igényt, hanem azért, mert ugyanakkor fájlaljuk, hogy a Nógrád megyei önkormányzat Szent Lázár Kórházának nyújtott támogatáson túl a balassagyarmati önkormányzat Kenesei Albert Kórházának a rekonstrukciójához igényelt forrás már nem került odaítélésre.

 

(13.40)

Ugyancsak kifogásoljuk, hogy a szociális területen az elmúlt évi 5 milliárd 135 millió 177 ezer forintos támogatáshoz képest 2004-ben csak 4 milliárd 718 millió 151 ezer forintos támogatást biztosít a kormányzat. Reméljük, hogy a módosító indítványok kapcsán ez az összeg pozitív irányban módosulhat.

Tisztelt Képviselőtársaim! Tudomásul kell vennünk, hogy Magyarországon egy elöregedő társadalom él. Folyamatosan csökken a gyermekszületések száma, az életkor relatív kitolódásával pedig egyértelműen több olyan idős ember lesz, aki csak a szociális ellátórendszer keretében kaphat megfelelő ellátást, megfelelő támogatást. Az önkormányzatoknak a szociális törvény, az 1993. évi III. törvény pontosan megmondja azt, hogy a lakosságszámhoz képest milyen szakosított ellátásra, milyen szociális intézmény létrehozására kellene törekedni.

Azonban a magyar önkormányzatok közül több száz sajnos mulasztásos törvénysértést követ el, mert hiába a szakosított ellátásra igényt tartó időskorú lakosság, a címzett támogatás és más egyéb támogatási források hiánya következtében nem állnak rendelkezésre az önkormányzatoknak azok a források, amelyek idősek átmeneti otthonának, idősek nappali ellátását biztosító intézménynek, pszichiátriai ellátást nyújtó intézménynek a létrehozatalát segítenék.

Tisztelt Képviselőtársaim! Az Országgyűlés a tegnapi nap folyamán döntött az óvoda- és iskolabezárást vizsgáló bizottság munkájának lezárásaként az oktatási bizottság javaslatáról. A Magyar Demokrata Fórum számára ez a javaslat egyértelműen elfogadhatatlan volt. Tudjuk, hogy a Magyar Demokrata Fórum képviselői azt javasolták, a kis települések és azon települések részére, amelyeknek az óvodái és iskolái végveszélybe kerültek, és bezárás előtt állnak, hirdessünk kétéves moratóriumot, biztosítsunk e célra 6 milliárd forintos támogatást. Ez tegnap elutasításra került.

Érthetetlen számunkra, hogy ugyanakkor az oktatási ágazatban 2004-ben a 2003. évi 8 milliárd 111 millió 959 ezer forinthoz képest miért biztosítanak 13 milliárd 783 millió 720 ezer forintos forrást. Tehát gyakorlatilag több tíz milliárd forinttal több forrás jut az oktatási ágazatra az elmúlt évhez képest. Na, nem azon önkormányzatoktól, nem azon településektől sajnáljuk ezt a forrást, amelyek támogatásban részesülnek, itt csak arra szeretnénk fölhívni a figyelmet, hogy a kormányzat nem figyel oda a kistelepüléseken végbemenő iskola- és óvodabezárásokra.

Tisztelt Országgyűlés! A Magyar Demokrata Fórum természetesen örül a 75 önkormányzat címzett támogatásra történő előterjesztésének, viszont egyértelműen fontosnak tartja hangsúlyozni azt, hogy a Draskovics-csomag által 2004-ben elvont 4 milliárd forintos támogatás több tucat önkormányzat címzett támogatási igényének pozitív elbírálását tette volna lehetővé abban az esetben, ha ez a drasztikus intézkedés nem születik meg.

Tisztelt kormánypárti Képviselők! Úgy gondolom, hogy még mindig nem késő. Miután a Draskovics-csomagról a parlament csak most, a közeljövőben kezd tárgyalásokat, kérem, járjanak közben a 455 elutasításra javasolt önkormányzat érdekében, hogy azt a 4 milliárd forintot, illetve azt a 6 milliárd 74 millió forintot, amelyet 2004-2005-ben vonnának el a címzett és céltámogatási körből, e célra fordíthassuk. Elhangzott itt az előbb, nem kell azt vizsgálni, hogy milyen párt tagja a polgármester, nem ez a lényeges. Egyetlen településen sincs a polgárok számára éppenséggel piros szegfű, narancs vagy tulipán ragasztva. Tehát a címzett és céltámogatások minden településen fontosak.

Tisztelt Képviselőtársaim! Azért ha megvizsgálják azt az arányt, hogy milyen nagyságrendben kapnak kormánypárti települések támogatást a támogatás arányát és a támogatások számát tekintve, és gondolom, ezt megvizsgálták, ez 1:7 és 1:8-as arányt tükröz, akkor ennek a 4 milliárd forintnak a felhasználásával, kérem tisztelettel, talán ezen az arányon valamit javíthatnának.

Köszönöm, hogy meghallgattak.




Felszólalások:  Előző  68  Következő    Ülésnap adatai