Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.04.18.18:44:15 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

140. ülésnap (2004.04.06.), 246. felszólalás
Felszólaló Dr. Wekler Ferenc (SZDSZ)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:18


Felszólalások:  Előző  246  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. WEKLER FERENC (SZDSZ): Köszönöm szépen a szót, elnök asszony. Tisztelt Képviselőtársaim! Örülök annak, hogy szakmai beszélgetéssé kezdett alakulni ennek a törvénynek a részletes vitája. Én a részletes vita szabályai szerint a T/8766/11. számú módosítójavaslat-csomagról szeretnék beszélni.

A kétperces hozzászólásaim során részben már indokoltam azt, hogy miért nyújtottuk be képviselőtársaimmal ezt a csomagot. Az egyik indoka a magyar önkormányzati rendszerben beállt finanszírozási káosz, illetve finanszírozhatatlanság kérdése.

A másik szempont, amely az SZDSZ képviselőinek - és erről Gulyás József a kötelező társulási törvény vitája során beszélt - az alaphozzáállása, hogy nem szeretjük, ha önkormányzatokat köteleznek valamire. Ezért mi azt a javaslatot nem túl lelkesen, de azért, mert úgy érezzük, hogy valamit csinálni kell, elfogadtuk, helyette visszatértünk az eredeti álláspontunkhoz, amely az önkéntes társulás elvét szorgalmazza.

Igaza van Kovács képviselőtársamnak abban, amit az előbb elmondott. Ez egy kvázi önkéntes társulás, de csak akkor jut valaki pluszforráshoz, ha összeáll mindenki, nem kötelező jelleggel, hanem önkéntes jelleggel. A pluszpénzt akkor lehet megszerezni rá. A források egyelőre csekélyek, mert országosan ebben a pillanatban 7 milliárd forint áll rendelkezésre arra, hogy ezt a társulási kedvet ösztönözze.

Az előbb röviden beszéltem arról, hogy pár hónap múlva kiderül, hogy ennek a 7 milliárd forintnak, ami kistérségenként 100-120 millió forint lehet maximum, van-e akkora ösztönző ereje, hogy azt a problémát, amelyet Kovács képviselőtársam az előbb felvetett, mármint azt, hogy mindig van kettő-három, aki esetleg kilóg valamilyen okból a sorból, rávegye arra, hogy beszálljon, és a többség érdekében is és a saját érdekében is együttműködjön.

Azt javaslom, hogy próbáljuk ki ezt a rendszert, hogy igaz-e az a feltevés, hogy bele fognak kényszerülni ebbe. A területfejlesztési törvény kötelezővé tenné a kistérségi területfejlesztési tanácsok létrehozását, legalábbis az a változat, amit mi nem támogattunk, és nem tartottuk általános vitára alkalmasnak.

Van azért abban egy logika, hogy kötelező, és kérem Kovács képviselőtársamat és ellenzéki képviselőtársaimat, hogy gondolják végig: ha létrejön a kistérség összes szereplőiből egy területfejlesztési feladatot is fölvállaló önkéntes, többcélú kistérségi területfejlesztési társulás, ez saját pénzeszközökkel is rendelkezhet. Vagyis - és ez benne van a javaslatban - olyan pénzeket is kaphat esetleg egy következő költségvetési évben a költségvetésből, amelyek fölött saját maga dönt, nemcsak a társulás céljainak ellátására, hanem területfejlesztési célokra, illetve olyan pályázatokon vehet részt, amelyek lehetővé teszik térségi fejlesztések finanszírozását kistérségi színtérről.

Ha ezt végiggondolja képviselőtársam, akkor megérti, hogy miért mondjuk azt, hogy a területfejlesztésre az összes település álljon össze és ne csak kettő-három, mert egyszerűen a dolog logikájánál fogva kezelhetetlen, ha azt mondjuk, hogy csak a háromnegyed része vegyen részt ebben.

Még egyszer szeretném megerősíteni: úgy írtam alá ezt a csomagot - és remélem, hogy nincs benne hiba -, hogy ez önkéntes társulás. Ha nem lép be a kistérség összes települése ebbe a társulásba, attól még a háromnegyed része létrehozhat olyan társulást, amely területfejlesztési célokat is fölvállal; sőt kettő is létrehozhat, sőt kistérségen átnyúló társulásokat is létre lehet hozni. Mi most éppen a saját példánknál olyan társulást hozunk létre, ahol négy kistérség hoz létre egy ötödik kistérséget, mert olyan pályázati kiírás jelent meg valamelyik minisztériumunknál, ami nem teszi lehetővé, hogy más módon együtt pályázzunk, csak úgy, ha létrehozunk egy ötödik társulást. Minden szabad marad, kivéve egy: akkor le kell mondanunk azokról a többletforrásokról, amelyeket már az idén a költségvetés tartalmaz, és amelyek reményeim szerint a következő évi költségvetéstől kezdve rendszeresek lesznek.

A Farkas képviselőtársam által elmondott ügyrendi, illetve szervezeti és egyéb problémákat megfontolandónak tartom, és ha ezek olyanok, amelyeket érdemes bevenni a törvénybe, akkor természetesen be kell venni. Meg kell mondanom őszintén, hogy én magam ilyen részletességgel nem gondoltam ezt végig, annál is inkább, mert ez módosító javaslat és nem koherens törvény, amit benyújtottunk. Azt gondolom, hogy ezekre nyitottnak kell lennie a kormánynak is és a többi képviselőnek is, egyszerűen azért, hogy működjön a rendszer az önkéntes társulások szabályai alapján.

Azt kérem tehát ellenzéki képviselőtársaimtól, hogy mérlegeljék, és a bizottságban vitassák még egyszer végig. Ha vannak olyan pontosító javaslatok, amelyek ezt jobbá teszik, azt gondolom, hogy a képviselőtársaim nevében is mondhatom és talán a Belügyminisztérium nevében is, hogy erre nyitottak vagyunk. Az lenne a cél, hogy kistérségi szinten egy működő rendszer jöjjön létre, és ne jöjjenek létre párhuzamos struktúrák.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok padsoraiban.)

(17.50)




Felszólalások:  Előző  246  Következő    Ülésnap adatai