Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.03.29.10:24:52 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

140. ülésnap (2004.04.06.), 256. felszólalás
Felszólaló Dr. Kovács Zoltán (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:39


Felszólalások:  Előző  256  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. KOVÁCS ZOLTÁN (Fidesz): Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Néhány apró dologra hadd hívjam itt fel a vitában a képviselőtársak figyelmét.

Az egyik: “a kistérségek megállapításáról, lehatárolásáról és megváltoztatásának rendjéről szóló kormányrendeletetö használ továbbra is a módosítóindítvány-csomag, noha mi elmondtuk az előző általános vitában, hogy szeretnénk, ha a KSH-rendelet után a kormányrendelet törvényi magasságokba emelkedne, hiszen itt a parlamentben akkor lehetne vitatkozni, kevésbé lenne bizonytalan ezeknek a kistérségeknek a határa; nem a mindenkori kormánytól, hanem a parlamenti többségtől függne, ami legalább vita szintjén nagyobb biztonságot jelentene a kistérségeknek.

A másik kérdés, ami tulajdonképpen a kistérségek munkájáról szóló beszámolást, beszámoltatást jelenti: úgy hiszem, felesleges előírni törvényben, hogy közmeghallgatás keretében köteles a lakosságot tájékoztatni, hiszen az önkormányzati törvényben van lehetőség közmeghallgatásra, sőt évente egy kötelező is; ebbe a mindenkori önkormányzat, ha jónak látja, beveszi a kistérségi feladatokról szóló tájékoztatást, ha pedig nem, nem. Ezt kötelezően előírni, különösen egy önkéntes társulásról szóló törvényben, szerintem nem szükséges. Ráadásul azt meg, hogy “a lakosságnak és a lakosság önszerveződő szervezeteinekö, teljesen felesleges megismételni, hiszen a lakosságban benne vannak az önszerveződő közösségek is.

Ami viszont nagyobb veszélyt jelent szerintem ebben a törvényben, az a kormány, illetve az állam benyomulása a rendszerbe, méghozzá a közigazgatási hivatal vezetőjén keresztül. A közigazgatási hivatal vezetője nagyobb jogosítványokat kap, mint az önkormányzati törvényben biztosítottak; összehívhatja a társulást, a szervezetbe beleavatkozhat. Ez felesleges, hiszen nem elsődlegesen államigazgatási feladatokról van szó, hanem önkormányzati közszolgáltatásokról. Ebben az szmsz szerint, az ágazati törvények szerint, illetve a most tárgyalt kerettörvény alapján kell eljárniuk, és úgy hiszem, hogy ha itt szabálytalanságra kerülne sor, a közigazgatási hivatal vezetőjének hasonló jogosítványokat kell biztosítani, mint az önkormányzatok esetében.

A másik ilyen elem a kormány benyomulására a következő. Az a paragrafus, amely megengedő módon a dekoncentrált állami szervek köztisztviselőinek részvételét engedi meg ezekben a társulásokban, azt nem mondom, hogy összeférhetetlenségi szabályba ütközik, de valahol a végrehajtó hatalom és a helyi törvényhozói hatalom összekeveredését jelenti a munkaszervezeten keresztül. Célszerűségét nem vitatom - lehet, hogy ezzel valamelyest pénzt spórolunk meg, és ezáltal talán olcsóbb és szakszerűbb lehet a rendszer működtetése -, de jobb, ha ezt békén hagyjuk, inkább maguk a kistérségi társulásban szereplők alakítsák ki a munkaszervezeteiket ilyen szabály nélkül.

A szavazati jogra, amiről Farkas Imre képviselő úr beszélt, leginkább azt mondanám, hogy hagyjuk ki ezt az egész szavazati rendszert a törvényből; maguk a szereplők önkéntesen a szervezeti és működési szabályzatukba a legjobb belátásuk szerint próbálják meg a szavazati jogukat érdekeiknek megfelelően összehangolni. Ellenvéleményként felmerülhet az is, hogy lehet, hogy ebben nem fognak tudni megegyezni, de ha a 2. § mintegy egyórás vitájában elmondottak igazak, hogy csak akkor juthatnak pályázati pénzhez, ha megegyeznek, akkor vélhetően a szavazati arányban való megegyezés is egyezségre juttatja őket, hogy 20, illetve 120 millió forintos pályázati pénzhez juthassanak.

(18.10)

Végül pedig szeretnék szólni a hitelintézetről. Az Áht. módosítása következtében a társulásnak a hitelintézet vonatkozásában követni kell a székhely község vagy a munkaszervezet által kötött hitelintézeti szerződést. Ez sok tekintetben nehézséget fog okozni ott, ahol rendkívül sok településről van szó, hiszen nem mindenki egy banknál, nagyon sok kistelepülés takarékszövetkezetnél vezet számlát. Ez lehet, hogy a rendszerben szükséges, de lehet, hogy ezen a szabályon finomítani kell, hiszen ez a későbbiek során problémát okozhat. Köszönöm szépen.




Felszólalások:  Előző  256  Következő    Ülésnap adatai