Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.03.29.15:22:39 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

23. ülésnap (2002.10.01.), 282. felszólalás
Felszólaló Szalay Gábor (SZDSZ)
Beosztás gazdasági és közlekedési minisztériumi politikai államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend utánihoz hozzászólás
Videó/Felszólalás ideje 4:46


Felszólalások:  Előző  282  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

SZALAY GÁBOR gazdasági és közlekedési minisztériumi államtitkár: Tisztelt Képviselő Úr! Senki őszinte aggodalmának jogosságát nem vonom kétségbe, aki ebben a Házban a magyar közútfejlesztéssel vagy autópálya-fejlesztéssel kapcsolatban tesz fel kérdéseket, hiszen mindannyiunk közös érdeke, hogy az infrastruktúra jobban, gyorsabban fejlődjék, mint az az elmúlt időszakban megtörtént. Azonban őszintén meg kell mondanom önnek, hogy az elmúlt négy évben, amikor mi ellenzéki padsorokból sokszor kértük számon a kormány gyorsközúthálózat-fejlesztésének és ezen belül különösen az autópálya-fejlesztésének - finoman szólva - hiányosságait, nevezetesen azt, hogy négy év alatt nem sikerült, nem volt módjában az előző kormánynak egy kilométernyi autópályát átadni, szóval ebben az időszakban nem hiszem, hogy arra az egyre bármelyikünk is gondolt volna, hogy önök most, feledve az elmúlt négy év történéseit, úgy fordítják ellenünk a közútfejlesztés és autópálya-fejlesztés témáját, mintha tőlünk lehetne számon kérni az elmúlt négy év elmaradásait.

Merthogy ön miről is beszélt a napirend utánijában? Az volt a címe, hogy megvalósíthatók-e az ígéretek, vagy köddé válik a 2/A elkerülő út fejlesztése és a váci Duna-híd. A cím érthető, egyértelmű. De azért érdemes bizonyos tényeket tisztáznunk. A tények közül a legfontosabb az, hogy az előző kormány 2001 októberében elfogadott és 2015-ig szóló, tehát 15 éves autópálya-fejlesztési programjában a 2/A út fejlesztése, amely ön szerint köddé vált, eleve csak a 2009 utáni időpontra lett beállítva. Tehát az ön kormánya idején 2009 után számoltak ennek a fejlesztésével. Azaz mintegy tíz év múlva a jelenlegi nyomvonalat kell Budapest-Vác között autópályává, a Vác-országhatár közötti autószakaszt pedig autóúttá fejleszteni a Fidesz-kormány tervei szerint; ugyanebben a programban az új váci Duna-híd megépítése egyáltalán nem szerepelt. Tehát innen kell indítanunk. Itt semmi ígéret nem vált köddé, nem tűnt el - nem volt ugyanis ilyen ígéret. Tárcánk most vizsgálja, hogy ezt a fejlesztési programot milyen módosításokkal lehetne minél gyorsabban megvalósítani. A nullához képest biztos, hogy többet fogunk tudni produkálni.

Ami Vác térségét illeti, az új kormányprogram stratégiai tervei között az M0-s gyorsított fejlesztését emelem ki; erről szóltam az előbbi napirendi utáni reagálásomban, azt hiszem, eléggé kiemelt hangsúllyal. Célunk, hogy az útgyűrű északi Duna-hídja a hozzá csatlakozó autópálya-szakasszal együtt még ebben a kormányzati ciklusban megvalósulhasson. 2002 és 2006 között a 2/A autóút fejlesztésének előkészítését végezzük el. Egyidejűleg sor kerül a 2. számú főút Vác-országhatár közötti szakaszának mint kiemelt nemzetközi szállítási útvonalnak a rekonstrukciójára és burkolatának az EU-s irányelveknek megfelelő 11,5 tonna tengelyterhelésre alkalmassá tételére. Ezt a programot, úgy tudjuk, az Európai Unió is támogatja.

Mindezek az intézkedések az eredeti fejlesztési program gyorsítását és kiegészítését jelentik, hiszen az M0-s északi szektorának építését az előző kormány elképzelései szerint a 2004-2008 közötti időszakban kellett volna megkezdeni. Tehát semmi nem vált köddé, semmi nem tűnt el. Az előző elképzelésekhez képest mi gyorsabban, előbb kívánjuk az ön által említett útszakaszokat és hidat az üzemelésnek átadni.

Köszönöm szépen a türelmüket.

 




Felszólalások:  Előző  282  Következő    Ülésnap adatai