Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.03.29.14:34:58 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

95. ülésnap (2019.11.20.), 411. felszólalás
Felszólaló Dr. Harangozó Tamás (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 11:33


Felszólalások:  Előző  411  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. HARANGOZÓ TAMÁS (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Az első felszólalásomban inkább tényleg általános jelleggel mondtam el a véleményemet, illetve volt egy kis történelmi visszatekintés is. Most konkrétan a normaszövegből szeretnék önöknek idézni, és néhány konkrét eljárással kapcsolatban kritikát megfogalmazni, illetve az előterjesztőknek kérdéseket feltenni, mert szerintem lesz olyan kérdés, amelyen volna értelme érdemben elgondolkodni, hogy egyáltalán ki vane találva, ez hogyan fog működni.A 49. § (1) bekezdése szerint: „A kitiltott képviselő az Országház, az Országgyűlés Irodaháza és az Országgyűlés Hivatalának elhelyezésére szolgáló épületek területét köteles elhagyni, a kitiltás időtartama alatt azok területén  a 49/A. § (4) bekezdés és az 51. § (4) bekezdésében foglalt kivétellel  nem tartózkodhat, illetve oda nem léphet be.”

A (2) bekezdés: „Ha az ülést vezető elnök által azonnali hatállyal kitiltott képviselő az ülést vezető elnök ülésterem elhagyására irányuló felszólításának nem tesz eleget, a vele szemben elrendelendő tiszteletdíj-csökkenés összegének a felső határa a kétszeresére emelkedik.”

A (3) bekezdés: „Az ülést vezető elnök az azonnali hatályú kitiltás elrendeléséről szóló döntését  az intézkedés okának és jogalapjának megjelölésével  az azonnali hatállyal elrendelt kitiltást követő három munkanapon belül írásban is közli a képviselővel.”

A (4) bekezdés: „Az ülést vezető elnök által azonnali hatállyal elrendelt kitiltás időtartama tizenöt naptári nap. A házelnök által elrendelt kitiltás időtartama a 47. § (2) bekezdésében meghatározott mértékig terjedhet, azzal, hogy a kitiltás első napja a házelnök döntésének jogerőre emelkedését követő ülésnap vagy első naptári nap.

Az (5) bekezdés: „A kitiltás időtartamának számításakor a rendes ülésszakok közötti időtartamot is figyelembe kell venni. Az ülésnapokra elrendelt kitiltás hatálya kiterjed a kitiltással érintett ülésnapok közötti naptári napokra is.”

Azt szeretném nagy tisztelettel kérdezni a képviselőtársaimtól, hogy ezt így hogy. Értem én, hogy az ülésteremben lévő rendbontás vagy valamilyen fizikai erőszak után  bár nem erről van szó, ennél sokkal tágabb körben és gumiszabályok alapján lehet ezt az intézkedést meghozni , mondjuk, büntetésként a képviselőt el kívánják vagy el akarják távolítani az ülésteremből  de mi köze van ennek a Képviselői Irodaházhoz, mondjuk, ahhoz a Képviselői Irodaházhoz, ahol mindannyiunknak az irodája van, egyébként többek között a személyes tárgyainkkal, dolgainkkal, esetleg bizalmas iratokkal, esetleg minősített iratokkal? Ezen törvény végrehajtása esetén azonnali kitiltás után az ember, ha jól értem, nem mehet be a saját irodájába összepakolni a cuccait? Mondjuk, a „C” típusú nemzetbiztonsági ellenőrzéshez szükséges papírjaihoz, amelyekhez senki más az égvilágon nem nyúlhat, nem mehet be, és nem adhatja le?

Az ülésterem, még egyszer mondom, nem tetszik, nem szavaznám meg, de ebben a koncepcióban értem. Mi köze van ehhez az irodaháznak? Mi köze van a plenáris ülésen történő dolgokhoz az irodaháznak és a személyes használatunkra biztosított irodáknak? Mindannyiunkról beszélek, nyilvánvalóan ez pártállástól függetlenül egyformán van.

A 49/A. §: „A kitiltott képviselő az Országgyűlés ülésén a szavazati jogát  nyílt szavazás esetén  megbízott útján gyakorolhatja. A kitiltott képviselő a szavazati jogának (1) bekezdés szerinti gyakorlása érdekében kitiltása teljes időtartamára egy képviselő részére adhat képviseleti megbízást. Egy képviselő egyidejűleg egy kitiltott képviselő szavazati jogának gyakorlására irányuló képviseleti megbízást fogadhat el. A megbízást ellátó képviselő a kitiltott képviselő nevében és megbízása szerint gyakorolja a szavazati jogot. A megbízást ellátó képviselőt a kitiltott képviselő egyéb jogai nem illetik meg, egyéb kötelezettségei nem terhelik. Titkos szavazás esetén a kitiltott képviselő a szavazás időtartama alatt a házelnök által kijelölt helyiségben gyakorolhatja a szavazati jogát.”

Február 1-jével fog hatályba lépni ez a törvény, ha jól emlékszem, az önök javaslata szerint. Segítsenek nekem! Itt decemberben, januárban ezt az üléstermet fel fogják túrni, át fogják építeni? Meg tudják nekem mondani, hogy jelenleg ezen technikai eszközökkel én hogyan tudnám egyszerre két ember szavazatát, akár egymástól eltérő szavazatát ebben az ülésteremben leadni? (Hiszékeny Dezső: Gyorsan szalad!  Csenger-Zalán Zsolt jelzésére:) Ne vicceljen, képviselő úr! Most azt mutatta nekem, hogy a saját szavazatomat leadom gombbal, a másiknak meg majd integetek. Ön is tudja, hogy egyrészt ezen jelenlegi rendszer szerint ez nem követhető, és teljesen fel fogja borítani a Ház működését. Én csak kérdezem praktikusan. (Csenger-Zalán Zsolt: Ha nem működik a gépe valakinek, akkor…  Az elnök csenget.) De képviselőtársam, ezen a gépsoron egy gombsor van!

Azt írják ebben a törvényben, hogy „a kitiltott képviselő nevében és megbízása szerint”, és nem úgy, ahogy akar. (Böröcz László: Menni fog ez, képviselő úr!) Na, most már sok órája vagyunk itt, elnök úr, most veszek egy nagy levegőt. Mi ez a válasz, előterjesztő úr, hogy „menni fog ez”? Mi ez, valami alkotmányos passzus, hogy „menni fog ez”? (Böröcz László közbeszól.) Igen, önnek mondom. Mi az, hogy „menni fog ez”? Feltettem egy kérdést, amire szerintem érdemben kéne tudnia válaszolni. Az, hogy „menni fog ez”, nem válasz, a jelenlegi szavazógépeinkkel ugyanis egyféle szavazatot lehet leadni, így halkan jegyzem meg. A megbízás alapján az is előfordulhat, hogy én más szavazatot fogok leadni, mint az, aki engem megbíz, hogy abban a kérdésben szavazzak.

Ez csak egy apró technikai kérdés, csak feltettem önöknek, hogy ezt egyébként végiggondolták-e, amikor ezt a remek paragrafust beleírták, és azt kérdeztem, hogy akkor a téli szünetben át fogjáke faragni ezt az üléstermet. Egyébként is nonszensz az egész szerintem, de majd kíváncsiak leszünk, hogy ez bármikor az életben hogyan fog működni, és mondjuk, egy olyan szavazásnál, ahol nem egyedi esetben akár száz szavazás is van, egy költségvetésnél vagy akár egy nagyobb módosító csomagnál, vagy egy olyan parlamenti A hét után, mint a mostani, amikor 39 törvényt nyújtanak be egyszerre, akkor ezt, mondjuk, fizikailag hogyan lehet megoldani. Azt gondolom, hogy ez nonszensz, de ha erre az a válasz, hogy meg fogják oldani, akkor már értem, hogy körülbelül milyen komolysággal tekintenek erre a kérdésre.

De azt önök is tudják, hogy ha ma bárki más helyett szavaz, ha jól sejtem, az akár konkrétan bűncselekmény is lehet. Senki senki helyett nem szavazhat, és senki senki mást nem akadályozhat a szavazásban. Tehát ez nem olyan mellékes részletkérdés, hogy ez hogyan lesz megoldva transzparensen, követhetően, és hogyan fogja bárki utólag bebizonyítani, hogy a megbízó képviselő által leadott megbízás szerint történte a szavazás. Jelen helyzetben én csak azt szerettem volna halkan megjegyezni, hogy ez a technikai eszköz biztosan alkalmatlan.

(7.50)

A harmadik ilyen kérdés a gyevi bíró paragrafus  51/A. , s azt hiszem, ebben a tekintetben mindenkinek a maradék illúziója elillanhat azzal kapcsolatban, hogy milyen részrehajlás nélküli és objektíve szankcionálás vár itt bárkire is. Az 51/A. § végigveszi  most nem olvasom föl , hogy ki mindenki milyen bírságot kaphat, hogyan, milyen eljárással, milyen fellebbezéssel, majd szokás szerint megjön a „kivéve”. S a kivéve így szól: (1) bekezdés, a házelnök, személy szerint a házelnök, természetesen Kövér László az ülést vezető elnök által elrendelt kizárás vagy azonnali hatályú kitiltás hatályát kivételesen hivatalból, méltányossági jogkörben eljárva a kizárás vagy azonnali hatályú kitiltás elrendelését követő öt napon belül megszüntetheti. E döntéséről a házelnök haladéktalanul tájékoztatja a képviselőt, az ülést vezető elnököt, valamint a Mentelmi, összeférhetetlenség, fegyelmi és mandátumvizsgáló bizottság elnökét. A házelnök (1) bekezdés szerinti döntésével az elrendelt intézkedés hatálya, illetve a 48. § (2) bekezdés alapján elrendelt további intézkedés is megszűnik, illetve a 49. § (2) bekezdésben foglaltak az adott magatartás tekintetében nem alkalmazhatók.

Tehát ha valakinek bármilyen pici kétsége van, hogy Kövér László vagy a Fidesz akaratától eltérően, mondjuk, egy levezető elnök, például egy ellenzéki levezető elnök akár egy miniszterelnököt rendreutasít vagy kitilt a parlamentből mint országgyűlési képviselőt, mert megérdemli, akkor itt a paragrafus, és a házelnök ezt mindenféle indoklás nélkül saját hatáskörben azonnal felül fogja írni. Elképesztő! Miről beszélnek önök itt, hogy ez egy objektív, mindenkire vonatkozó szabály?! A házelnök méltányossági jogkörében eljárva ezt így eldöntheti, és pontosan tudják önök is, hogy ez ellen fellebbezésnek semmiféle helye nem lesz.

S hogy mennyire egységes és mennyire igazságos az, ami eddig is történt, azt pont a Hadházy-féle, félig-meddig karatézós történet mutatta be. Nem csak az, hogy a fideszes képviselők, akik valóban fizikai erőszakot alkalmaztak, legalábbis fizikailag is felléptek a képviselőtársukkal szemben, 50 ezer forintos bírságot kaptak, Hadházy Ákos pedig 330 ezrest. Egy mozzanatot szerintem kifelejtett mindenki ebben a Házban, azt, hogy az első fizikai kvázi erőszakos cselekményt Orbán Viktor miniszterelnök csinálta ebben a Házban, amikor elkezdte kirángatni képviselőtársa kezéből a táblákat. Én nem láttam, hogy kapott volna akár 50 ezer forint bírságot is. Ez teljesen egyértelműen jelzi, hogy körülbelül hogyan lesz ez a szabály alkalmazva. De még egyszer mondom, ez a legijesztőbb szabály. Tehát ha véletlenül egy ellenzéki levezető elnök bármilyen kormánypárti politikussal szemben ezt használja, Kövér László azonnal penderülhet, és saját hatáskörben ezt a döntést azonnali hatállyal leállíthatja és megszüntetheti. Azt gondolom, tisztelt képviselőtársaim, ez így nagyjából mindent elárul arról, hogy mi a valódi szándék.

Az pedig, amit az előbb a szavazásról mondtam, ami leírva tényleg néhány sor csak, de hogy a valóságban ez hogy tud működni, arra meg jó lenne, ha tudnának válaszolni, vagy ha nem, akkor elgondolkoznának rajta, mert még egyszer mondom, én biztos vagyok benne, hogy önök ezt a jogszabályt február 1-jével el fogják fogadni. Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps az ellenzéki oldalon.)




Felszólalások:  Előző  411  Következő    Ülésnap adatai