Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.04.26.00:23:32 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

95. ülésnap (2019.11.20.), 103. felszólalás
Felszólaló Z. Kárpát Dániel (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 7:10


Felszólalások:  Előző  103  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

Z. KÁRPÁT DÁNIEL, a Jobbik képviselőcsoportja részéről: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Őszintén szólva, amikor a családvédelmi akcióterv 2.0-ról vagy kibővítéséről szóló újsághíreket olvastam, akkor abszolút optimistán álltam a kérdéskörhöz; arra számítottam, hogy az első pontban  nem is azt mondom, hogy elrontott, de  talán túl szűk merítésűre vett javaslatokat most végre kikalapálja a kormány, és egy sokkal szélesebb merítéssel sokkal több ember számára tudunk kedvezni, adott esetben egy összpárti döntéssel. A helyzet az, hogy nagyon fontos javaslatok, javaslatrészek vannak előttünk, megint egy kicsit salátaműfajban. Kezdem azzal, ami pozitív, és talán egy közös alapot tudunk ezzel teremteni, például a közalkalmazottak tekintetében azt, hogy eddig a három-, illetve nagycsaládosok esetén ötéves korig kérhető részmunkaidőben történő foglalkoztatást most megemelik a gyermek négy-, illetve hatéves koráig. Ezt maximálisan támogatom, ezt így kell csinálni, nem most kellett volna, sokkal korábban, de szerintem épeszű ember ezt az elképzelést és javaslatot csak támogatni tudja, nem tudok ellenérvet elképzelni. Aki ebbe beleköt, nyilván más politikai, önös vagy egyéb szándék hajtja.

Azt viszont látom, hogy ebbe a csomagba belerakni a munkavédelemről szóló törvény módosítását, Bérgarancia Alapot, egyebeket lehet, az érdemi vita lehetőségét szinte megszünteti, és nagyon sokáig tudnánk vitatkozni  nem fogok, megnyugtatom önöket  erről, de a munkavédelemről szóló törvény módosításánál a rákkeltő tevékenységnél bejelentési kötelezettséget fogalmaz meg például ez a javaslat. Nálunk, a Vállalkozásfejlesztési bizottságnál Nunkovics Tibor képviselőtársam hozott egy konkrét javaslatot, ami arról szólt, hogy van neki egy volt munkatársa, akinek CNC marógéppel kell dolgoznia, ez van a munkaköri leírásában, a munkáltatója viszont a megfelelő levegő- és füstelvezetést nem biztosítja, így ez a szerencsétlen ember napi 8-10 órában ebben a rákkeltő, maró anyagban kell hogy dolgozzon, és ez egy olyan javaslat volt, amely kezelte volna ezt a problémát, segített volna fellépni a munkaadók ilyen típusú visszaéléseivel szemben. Ez a javaslat, hölgyeim és uraim, a Fidesznek köszönhetően nem került ide a Ház elé, most kapunk egy teljesen általános bejelentési kötelezettségről szóló valamit, amit se kiköpni, se lenyelni nem lehet; hogy ennek milyen hatása lesz a munkaerőpiacra, azzal kapcsolatban jóslatokat nem kell megosztanom önökkel.

Viszont sokkal fontosabb beszélnünk a nagyszülői gyermekgondozási díj alapjait megteremtő javaslatokról. Hozzáteszem, én és a frakcióm meg fogjuk szavazni és támogatni fogjuk ezt a csomagot, ugyanakkor el kell mondanom valamit önöknek. Demográfiai, családvédelmi célokról beszélnek, ehhez képest arcátlanságnak tartom azt, hogy nagyon széles társadalmi csoportokat nemes egyszerűséggel kihagynak a kedvezményezettek köréből, és aztán csodálkoznak, hogy az összes mértékadó demográfiai adat  hangsúlyozom, az összes  romlásnak indult az utóbbi egy esztendőben. Nem tudnak az államtitkár urak olyat felsorolni, vagy ha igen, kérem, nyomjanak gombot és tegyék meg, amely növekedésnek, fejlődésnek indult volna az elmúlt időszakban, és ez óriási katasztrófa. Azokat az esetleges ellenzéki megszólalásokat is elítélném, ha lennének ilyenek, amelyek kárörvendő módon örülnek ennek, de nem gondolom, hogy lenne ilyen felszólalás a magyar parlamentben; össznemzeti katasztrófa, hogy így állnak a demográfiai mutatók. Az önök felelőssége kiemelt, hiszen mindig a „kasszakulcs” a kormányoldalon van, de azt látom, hogy a nagyszülői gyed nem fogja megoldani ezt a kérdéskört. Meg is mondom, miért nem.

Vitára alkalmas lenne demográfiai szempontból ez a javaslat, ha nyugdíj mellett foganatosítana olyan kedvezményt az idősebb családtagok számára, hogy érdemi részt tudjanak vállalni a gyermekek gondozásában, de önök ezt nem teszik. Megint erőszakosan kampányolnak, erőszakos a retorika, erőszakosan leszűkítik a lehetséges igénybe vevők körét, és egy vegytiszta neoliberális gondolkodás mentén megint azt képzelik, hogy felső középosztálytól fölfelé kedveznek, és ez majd lecsorog a további társadalmi csoportokhoz.

Soha sehol a világon szociális transzferek tekintetében ez nem történt meg. Még egyszer mondom: soha sehol, nem tudnak önök ezzel kapcsolatban működőképes modellt mutatni, mert nincs, nem létezik. Idehozzák viszont a parlament elé, és még ezzel sincs baj, mert ezt támogatni fogjuk, csak a dicshimnuszoktól kíméljenek meg bennünket. Ugyanúgy járunk ugyanis, mint a négygyermekes édesanyák számára nyújtott személyijövedelemadó-kedvezmény esetében, amit én támogatok, csakhogy az eredeti fideszes javaslat miről szólt? Három gyermekről, háromgyermekes édesanyák szja-kedvezményéről. Mi történt ezután? Magyarország Kormánya megnézte, hogy jaj, ezt hány ember igénybe tudná venni, hát itt százezres létszám fölé mennénk, ha a háromgyermekesek igénybe vehetnék! Átkódolta a saját korábbi lenyilatkozott javaslatát, már csak négygyerekesekre vonatkozik.

(16.20)

Mutassanak nekem olyan négygyermekes édesanyákat, akik mondjuk, vállalatvezetőként képesek a legnagyobb szolgálattétel, négy gyermek nevelése mellett kiemelkedő jövedelmet produkálni, ami után ez az szja-mentesség érdemi segítséget nyújtana! Nagyjából 15-30 ezer közé tehető az a létszám, aki ezt majd valamilyen formában igénybe tudja venni, nem nagy jövedelmek után, tehát demográfiai célokra nyilvánvaló módon ez sem lesz alkalmas.

Anélkül, hogy húzni vagy szaporítani szeretném a szót, el kell hogy mondjam, az élveszületések számának folyamatos csökkenését én önökön nem kérem számon. Szakmaiatlan és inkorrekt lenne, ha valaki a jelenlegi kormányon akarná leverni azt, hogy a népességfogyás több évtizedes folyamata abban csúcsosodik ki, hogy az élveszületések száma folyamatosan csökken, ugyanis a szülőképes korú hölgyek bázisa 1990-ről 2016-ra majdnem egész pontosan a felére csökkent. Ettől elvárni azt, hogy az élveszületések száma folyamatosan növekedjen, szakmaiatlan, balgaság és gonoszság lenne.

Nem ez most a cél; a lassítás, a fogyás lassításának elérése lenne a cél, tehát nem az élveszületések számát kérem számon. A halálozásokét már igen, hogy miért növekszik ilyen ütemben, ez a kormány elévülhetetlen bűnöket tud felmutatni ezen a területen. És eddig legalább azzal nyugtathattuk magunkat, hogy a termékenységi arányszám lassú növekedéssel, ha nem is pótolja a magyar társadalom veszteségeit, de araszol felfelé. Az előző évben sajnos ez is 1,49-ről csökkent 1,44-re, tehát az összes fontos mutató tekintetében elvérzett a kormány demográfiai politikája.

Mi tehát ezeket a nemcsak kozmetikai jellegű, de azért a mutatókat fölfelé nem feltétlenül vivő kedvezményeket támogatni fogjuk, amelyek előttünk vannak, viszont szedjék össze magukat, mert családpolitika, demográfia terén édeskevés az, amit csinálnak. Önmagukban az idecsorgatott pénzösszegek látható módon nem elengedők, ha ezeket leszűkítik egy-egy társadalmi csoportra. Meg kell oldani a lakhatási krízist, kataklizmát, számtalan ponton be kell avatkozni, és el is várjuk önöktől, hogy érdemi vitákat nyissanak ezeken a frontokon. Köszönöm a figyelmet. (Taps a Jobbik és az LMP padsoraiból.)




Felszólalások:  Előző  103  Következő    Ülésnap adatai