Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.04.19.21:03:28 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

127. ülésnap (2020.05.07.), 6. felszólalás
Felszólaló Potocskáné Kőrösi Anita (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:40


Felszólalások:  Előző  6  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

POTOCSKÁNÉ KŐRÖSI ANITA, a Jobbik képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Adózóként, munkáltatóként mindig nagyon jó olvasni azt, hogyha adócsökkentések kerülnek sorra, ugyanis az valóban szolgálhatja a foglalkoztatás növelését, valóban megoldást jelenthet azokra a problémákra, amivel egyébként a munkáltatók most szembesülnek.Ebben a törvényjavaslatban, ami egyébként nem hosszú és zömében összefüggő intézkedéseket tartalmaz, a szociális hozzájárulási adó egy egyébként 2016-ban már kijelölt irányának következő lépcsőfokához érkeztünk, amikor a 17,5 százalékos adótehernek a 15,5 százalékos adómértékre való csökkentéséről van szó. Tehát ezt már 2016-ban eldöntötték, és most önök összekötve a gazdaságvédelmi akciótervvel, újabb sikerpropagandaként kommunikálják. Nyilván ez, hogy már 2020. október helyett július 1-jétől igénybe lehet venni  ezt kell alkalmazni, ezt az alacsonyabb adómértéket , segítheti majd a koronavírus okozta munkaadói terhek csökkentését, de lássuk be hogy ez a szándék már 2016-ban egyébként megvolt.

Ezzel az adócsökkentéssel összefüggésben csökkennek azok az adóterhek is, amelyeket a szociális hozzájárulási adó mértékéhez igazítottak, tekintve az szja-törvényben lévő módosításokat. A kiva esetében a 12-ről 11 százalék, ami csak 2021-től fog életbe lépni; nyilván a teljes adóév miatt szükséges az, hogy ez majd csak január 1-jétől lépjen életbe. És egyébként az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulás mértékének a csökkentése is pontosan a szochoadó csökkentésével van összhangban.

Amire én külön ki szeretnék térni, az a kata ellátási alapjának a növelése. Ez nagyon jól hangzik, és természetesen ez is jelenthet egy minimális növekedést, amikor valakinek ellátásra van szüksége. De azért számoljuk ki, hogy mekkora az az ellátásialap-növekedés: főállású kisadózó esetén ez 3900 forint, a nem főállású kisadózó esetén pedig 6 ezer forint, tehát ennyivel nő majd meg az az ellátási alap. Azért ez is még vicckategória, különösen akkor, amikor kisadózók szembesülnek azzal, hogy nem tudják a munkájukat elvégezni, esetleg meg kell szüntetni ezt a tevékenységet, és akkor elmennek és álláskeresési járadék címén nyújtanak be igényt.

(9.20)

Hát, nagyon nem mindegy, hogy az az ellátási alap mekkora, és azért ezt a 3900 forintot meg a 6000 forintot én nem tartom elegendő mértéknek, körülbelül egyszer el tud menni, és akkor egypár péksüteményt tud venni a boltban ebből a megnövekedett ellátásból. A gyedről meg annyit, hogy a gyermekneveléshez kapcsolódó termékeknek mekkora az árnövekedése, és ez az ellátási alap majd mennyiben fog nekik segíteni, azt már csak így zárójelben jegyzem meg.

Természetesen nagyon fontos, és én egyébként rendkívül örülök annak, hogy a társasági adó szempontjából is egy olyan változás van, amely a nyereség terhére tudja a fejlesztéseket növelni. Tehát természetesen ez mindenképpen egy pozitív változás akkor, ha emögé megint nem gondolunk bele mást, mert önök mindig sikerként kommunikálnak valamit, és akkor nekünk mindig kell gondolkodnunk, hogy vajon mi van emögött.

A gazdaságvédelmi akcióterv egyes pontjai valóban előremutatóak, de azért látjuk azt is, hogy ezek különböző körök támogatására kiválóan alkalmasak, amit egyébként ők nem is szoktak kihagyni. Tehát látszik megint az, hogy ahogy a társasági adóból ezt az évek alatt majd szépen visszacsöpögtetik, akkor azért a társasági adó központi költségvetési bevételében ez majd jelentős csökkenés lesz; nyilván ezekkel önök kalkuláltak.

A következő téma a hitelintézeti különadó. Itt is államtitkár úr már az expozéjában elmondta, hogy ez nem egy pluszadóteher, hanem ezt szépen majd öt év alatt lecsöpögtetik az eddigi adóterhükből.

Összességében elmondható, hogy a beterjesztett törvényjavaslatnak vannak előremutató jegyei, de én ezt a kisadózó kataadóalanyoknál lévő ellátásialap-emelést rendkívül alacsonynak tartom. És itt egy dologra szeretnék kitérni. Pont tegnap hívott fel egy ilyen katás vállalkozó, aki egyébként vendéglátóegységet üzemeltet, hogy a katafizetési teher alól ő a TEÁOR szerint nem mentesült, de másfél hónapig be volt zárva.

És akkor most az a kérdés, hogy amikor különbséget tettek a 84 ezer kataadózó mellett, akkor például az építőipari munkásokat, akik egyébként végig az elmúlt időszakban teljesen, gyakorlatilag korlátozások nélkül tudtak dolgozni, mentesítették a kata fizetése alól, míg azoknak a vendéglátóipari egységeknek a működtetőit, akik szintén ezt az adózási módot választották, de a koronavírus miatt be kellett zárniuk, őket pedig nem. Ez rendkívül nagy terhet ró ezekre a vállalkozásokra.

Még egy visszatérés az álláskeresési járadék problematikájára. Nagyon sokan kerültek most olyan helyzetbe, hogy be kellett kopogtatniuk a munkaügyi központba. Telik-múlik az idő, és van, aki már hetek óta arra vár, hogy legalább egy visszajelzés legyen, hogy barátom, felvettünk téged a nyilvántartásba. Sajnos látszik, hogy ez nem történt meg minden esetben, megyék esetében vannak különösen problémák, ebben egyébként Somogy megye is érintett. Ebben kellene mindenképpen kormányzati segítség, hogy valaki csináljon valamit, mert akinek nincsen megtakarítása, az nagyon komoly problémákba fog ütközni, mert látszik, hogy sokan, a magyar lakosság több mint 30 százaléka gyakorlatilag úgy ment neki a koronavírus-járványnak, esetleg elvesztve a munkahelyét, hogy nincsen megtakarítása, és ezzel családok kerülnek nagyon nagy veszélybe. Köszönöm szépen. (Taps az ellenzéki sorokból.)




Felszólalások:  Előző  6  Következő    Ülésnap adatai